Truckfighters: plankgas over de Melkweg

Wat hebben die Scandinaviërs niet over ons uitgestort? Hordes plunderende en seksueel grensoverschrijdende Vikingen, onnavolgbare IKEA-handleidingen en de eerste en, godbetert, tweede golf black metal? Te midden van al die rampspoed zou je ze bijna vergeten: Truckfighters, sinds jaar en dag Örebro’s voorvechters van de betere stoner. Op zondag 26 maart stuiterden de Zweden richting Melkweg ter afsluiting van hun Oostenrijks-Duits-Nederlandse tour, met Wizzerd en Deadly Vipers in hun kielzog. Gedrieën brachten zij een heerlijke hommage aan de spelfout, giftige vocalen en de Zweedse zandbak.

Truckfighters Tour Poster

‘I am the black wizzards’ is natuurlijk dé klassieke tovernaarstypo, made in Scandinavia. Maar ook in Montana, VS van A, weten ze van spel(l)en. Je bänd (ik doe er twee puntjes bovenop vanwege de gunfactor) ‘Wizzerd’ dopen? Lekker nonchalant is het wel. En energie losmaken en sympathie opwekken bij het publiek lukt deze jonkies ook heel goed. De riffs deugen, de kracht en de urgentie waarmee deze worden gebracht, des te meer. ‘This song is about eating alien pussy’; wij eten gretig mee. Totdat de bassist onzacht landt op het podium en wij —gelukkig maar heel even— vrezen voor een dwarsläsie…

Wizzerd

Geen adders onder het ‘grass’, bij de tweede support act Deadly Vipers. De scherpe tandjes en randjes van dit Zuid-Franse kwartet manifesteren zich bovengronds en tamelijk nuchter, goed gedoseerd en goudeerlijk. Met de zachte, niet onwelkome, ‘G’ van grunge en een giftige vocale vibe à la Garcia (voilà, de onvermijdelijke verwijzing naar goden-van-weleer Kyuss). Ietsje statischer dan de (inmiddels enthousiast publieksparticiperende) Wizzerds, maar muzikaal ook spannender en dodelijker. Slotnummer Supernova (want de Kǿsmǿs is nu eenmaal de Eindbestemming aller Trips) heeft hitpotentie!

Deadly Vipers

We stemmen de gitaar en de bas nog iets lager, tanken nog wat biodiesel en dan kunnen we de denkbeeldige woestijn in. De expeditie door Oostenrijk, Duitsland en Nederland heet de ‘Who’s Drumming on This’ tour. Wie er naast ‘Ozo’ en ‘Dango’ aan het stuur zit bij de Truckfighters, is dus de vraag. ‘Toro’? De huurling knuppelt zich meer dan verdienstelijk door de setlist. Geslaagd voor zijn groot rijbewijs!

Truckfighters

Truckfighters is gretig en doortastend en spant menig ‘accidental bystander’ achter zijn karretje. Een tour-afsluiter is altijd speciaal; dit trio walst vanavond en van jelangzaljeleven de Melkweg plat. Met volledige instemming van diezelfde Melkweg. De twee Truckfighters en hun huurling Toro wanen zich duidelijk kinderen in een snoepwinkel. Fan ja!

Truckfighters

In deze Zweedse zandbak, geloof mij, ronkt het net zo gruizig groevend als destijds in Palm Desert. Stoner, maar al te vaak een schroothoop waar de roest regeert en de waardevolle metalen wegkwijnen, wordt weer salonfähig en, vooral, läcker!!!

Truckfighters

Wanneer er gas wordt gegeven (de voet gaat slechts sporadisch van het pedaal; subtiliteiten zijn voor de platenspeler), reageert het publiek met een ‘tsunami van toeneiging’ richting podium. Daar wordt de show, die natuurlijk verder een holistisch geheel is —weet je wel ofzo— gestolen door door zanger-gitarist Dango. Luchtkarate, pirouettes, hink-stap-springen… Onvermoeibaar stuitert hij over het podium en jut hij ons op. En wij willen niets liever dan meeliften op dit eerbetoon aan onze innerlijke Kosmische Viking. Dankjewel, Truckfighters, voor deze lift! En wie drumt er op de volgende tour?

26 maart 2023, Melkweg, Amsterdam

Ruben Verheul, Wishful Doing