Total Demise, Led Astray & supports in ACU

Total Demise, Led Astray, Citizens Patrol & The Wet Nuns in ACU
Vrijdag 8 juni 2007 – Utrecht

Utrecht herbergt een aardig aantal metalbands die de moeite waard zijn maar nog lang niet bij iedereen bekend. Eén daarvan stond vrijdag de achtste in de ACU. De formatie Total Demise hield deze avond zijn nieuwe mini-CD ten doop en ter verhoging van de feestvreugde had men ook maar gelijk drie supports geregeld. Een goed gevuld avondje dus en de tocht door de megabuien van die avond meer dan waard.

The Wet Nuns

De avond werd geopend door The Wet Nuns. Deze band bestaat uit slechts een gitarist/zanger en een drummer, doch samen wisten ze meer dan genoeg lawaai te produceren. Een dozijn korte, rauwe punknummertjes met een hoog rock ‘n roll gehalte werden de zaal ingesmeten. Het geluid stond helaas veel te hard en dat, gecombineerd met de totale non-presentatie op het podium van de heren, deed mij na 20 minuten verlangen naar de volgende act.

Citizens Patrol

Vervolgens was het de beurt aan Citizens Patrol. De heren schotelden ons een vette partij oldschool hardcore/punk voor en wisten in een half uurtje de temperatuur in het inmiddels goed gevulde zaaltje aardig op te drijven. Korte, puntige songs gebracht met de juiste energie en attitude voor dit genre wisten mij te overtuigen, een enkel speelfoutje nagelaten maar gezien hoe de heren over het podium vlogen mag dat geen naam hebben.Echter ook hier weer een geluidsman met doofheid, want de schuiven gingen veel te ver open wat luisteren een vermoeiende bezigheid maakte.

Led Astray

Na wat hardcore werd het nu tijd voor een flinke pot technische deathmetal, Led Astray besteeg het podium! Deze jongens hebben de laatste 2 jaar een aardige bekendheid opgebouwd midddels strakke shows en een prima demo genaamd Denying the Inevitable. Ook nu verzaakte men niet. Opener Apocalypse Foretold en nieuweling Blocked werden eendereetstrak de zaal ingeslingerd. Vooral drummer Jona had er zin in en ramde echt als een bezetene op zijn kit. De band stelde naast enkele oudjes nog wat nieuwe nummers voor als Those Are The Ones en Earthones. Deze liggen in het verlengde van het oudere werk, maar kennen ook wat nieuwe invalshoeken qua gitaarwerk en ritmes. Het geluid stond wederom flink hard maar was nu wel zuiver en niet vermoeiend. Vooral het gitaarwerk kwam prima uit de verf, elk nootje (en dat zijn er een hoop) kon worden gehoord. Tegen het eind van de set begon de extreme hitte op het podium merkbaar zijn tol te eisen en waren er wat foutjes hoorbaar. Maar dat mocht de pret niet drukken. Klasse-optreden!

Total Demise

De show van Total Demise kende een wat chaotisch begin door technische problemen met een gitaar waardoor de band tot 3 maal toe opnieuw moest inzetten. Gelukkig was het publiek geduldig en na de verrassende en duchtig verbouwde cover Girls, Girls, Girls van Mötley Crüe zat de sfeer er weer lekker in. De band combineert naar hartelust invloeden uit de Amerikaanse en Zweedse deathmetal, schuwt de nodige blackmetalriffs ook niet en de intense schreeuwzang en algehele attidude op het podium geven het geheel een hardcore-feeling mee. O.a. Mind The Gaps, Written in blood en No truth van de nieuwe E.P. werden allen strak gespeeld. Zanger Bob verbleef het ganse optreden tussen het publiek en het was leuk om te zien hoe de jongen zijn screams echt zichtbaar uit de tenen haalde. Wat een inzet! De rest van de heren stond wat minder uitbundig op het podium en concentreerden zich op hun spel. Toch wat zenuwen wellicht? Het geluid was redelijk goed, al verzopen de fraaie solo’s wat in de mix. Al met al een goed optreden van de heren, als goedbedoelde kritiek denk ik dat de band qua podiumpresentatie toch iets harder moet knallen.