The Haunted, Municipal Waste en Wolf in 013

Woensdag 25 april 2007 – Tilburg

Het Tilburgse 013 blijft lekker programmeren, zo komen er geregeld interessante tours aan bod in één van de zalen. De kleine zaal van het poppodium werd op deze doordeweekse dag geleend voor het eerste deel van de Cursed Earth Tour 2007. De Batcave was hier een goede keuze voor, want de zaal was lekker vol, maar niet té vol. De twee grote bands bezorgden ons twee prima shows met een, nog al, verrassend voorprogramma van het Zweedse heavy metal gezelschap Wolf.

Wolf

Een avond in het teken van thrash met metalcore-invloeden doet je vast niet verwachten dat de openers van het feestje heavy metal spelen. Voor sommigen wellicht een ietwat vreemde combinatie, maar als je het mij vraagt best een aardige toevoeging voor de avond. Het Zweedse Wolf liet de reeds aanwezigen lekker warm draaien voor een uiterst aggressieve show van Municipal Waste. Ik denk dat op het moment dat deze heren speelden ruimschoots de helft van bezoekers binnen was, dat blijft altijd weer een beetje jammer, maar wat ook je doet, als zaal kun je dergelijke wegblijvers niet vermijden. De heavy metallers van Wolf zijn zeker geen groentjes meer, want zij zijn al twaalf jaar actief en hebben nu vier albums op naam. Drummer Tobias Kellgren is ook zeker geen onbekende, misschien ken je hem nog wel als vervanger tijdens de In Flames-tour uit 2005 of van het legendarische Swordmaster (tegenwoordig bekend onder de naam Deathstars). Het half uurtje speeltijd werd gevuld met voornamelijk nummers van het laatste album, getiteld The Black Flame en uiteraard ook van voorgangers Evil Star en Black Wings. Tijd om goed op te warmen was er voor de band niet. Gelukkig was die ook niet nodig, want direct vanaf het eerste nummer in de setlist werd er ontzettend fanatiek gespeeld, waar motivatie en overduidelijk plezier in het spelen voorop stonden. De typische heavy metal poses kwamen voorbij, de gewenste heavy screams en de lol in het spelen bracht ons zowel letterlijk als figuurlijk een hoop warmte in de zaal. Mijns inziens een mooie kans voor deze Zweden om zich te laten zien tijdens deze tour aan het grotere publiek en niet meer dan verdiend!

Municipal Waste

Naast The Haunted waren er ook een hoop metalheads afgekomen op de crossover-thrashers van Municipal Waste, en terecht! Liefhebbers van thrash met agressie hebben hier vanavond grenzeloos kunnen genieten van een uiterst energiek geladen show. Op cd wordt al duidelijk dat deze mannen een hoop in huis hebben, maar live is deze muziek zo veel méér waard! Er werd direct geopend met Headbanger Face Rip, afkomstig van het album The Art Of Partying dat op 11 juni aanstaande uit zal komen! Dat dit de mensen in de zaal wel beviel was te merken door een geweldig applaus na afloop van het nummer. Het applaus werd door zanger Tony Foresta beantwoord middels een praatje, waardoor weer even werd bevestigd dat we met Amerikanen te maken hadden, namelijk een verhaal over hoe fijn zij de avond er voor hadden zitten blowen in Amsterdam.. Daar zijn we inmiddels wel aan gewend, dus niets schokkends en gewoon verder spelen! De setlist bevatte vanavond natuurlijk heerlijke meezingers als The Thrashin’ of the Christ, Nailed Casket en Waste ‘m All. Ook konden we kennis maken met nog een nieuwe song van het komende album, getiteld Sadistic Magician. Het is moeilijk te omschrijven hoe goed de respons vanuit het publiek was. De energie, afkomstig van het podium, werd wel zo ontiegelijk goed overgedragen naar de moshers in de Batcave, ongelooflijk! En wanneer frontman Tony naar meer vraagt.. het publiek beantwoordt! Het rauwe live geluid, met voornamelijk lekkere drums, wist iedereen die de muziek van cd reeds kende (of niet) op gedreven wijze te overtuigen. Zó heftig dat ik me begon af te vragen of The Haunted dit nog wel kon overtreffen deze avond.

The Haunted

Na zo’n dampende show van Municipal Waste kan bijna geen enkele band in het genre gaan overtreffen. The Haunted leek hier voor een onmogelijke klus te staan. In 1996 begonnen met zeer agressieve thrash in een modern jasje, vanaf Revolver (2004) is het woord ‘modern’ meer betekenis gaan krijgen binnen het oeuvre van de band. Wellicht een teleurstelling voor fans van het eerste uur, maar juist een welkome ontwikkeling voor ‘het grotere publiek.’ Dan is het succes van je optreden helaas afhankelijk van de mensen die deze avond kwamen kijken. The Dead Eye (2006) moet dan ook voor de eerste categorie luisteraars geen geweldige release zijn geweest. De rustigere passages verdrijven vrijwel alle agressie, die de band zo sterk maakte, laten melodieën anders uit de komen en de cleane zang is al helemaal iets waarvan je moet houden. Helaas, voor de fans van het eerste uur, zat de setlist vandaag propvol met nummers van dit laatste album. En al helemaal na de dosis energie en agressie van Municipal Waste komt dit niet over. Ook live was de vaart er dus flink uit en kon men slechts uit het dak gaan bij Hate Song (afkomstig van de selftitled uit 1998), dat is wat mij betreft het enige wat de heren hier vanavond ‘knallend’ hebben uitgevoerd. Deed de band het dan echt zo slecht? Nee, er werd strak gespeeld, frontman Peter Dolving was goed op dreef, maar de omstandigheden maakten het er niet beter op. Het gitaargeluid was schel, waardoor het allemaal wat vlakker klonk en de speelvolgorde was vandaag, mede door de jammerlijke setlist van The Haunted, uiterst beroerd. Misschien had de show meer impact gehad wanneer deze Zweden als tweede band hadden gespeeld.