Spidergawd in Melkweg

Oorspronkelijk stond het concert van Spidergawd gepland in de Sugar Factory, maar na het aangekondigde faillissement daarvan was het even de vraag of het concert doorgang zou vinden. Gelukkig was in de bovenzaal van de Melkweg in Amsterdam nog ruimte en kon het concert gewoon plaatsvinden. Zware Metalen stuurde een redacteur naar de hoofdstad om voor u verslag te doen.

Wat al voor aanvang van het concert opvalt, is de podiumopstelling waar ruimte is voor vijf muzikanten, in plaats van de gebruikelijke vier. Spidergawd blijkt in de persoon van Brynjar Takle Ohr een gitarist aan de bezetting te hebben toegevoegd. Het drumstel van Kenneth Kapstad staat voor op het podium, pal voor het publiek, geflankeerd door bassist Hallvard Gaardløs en baritonsaxofonist Rolf Martin Snustad. Per Borten en Brynjar Takle Ohr geven, staande op een verhoging, rugdekking.

De hardrockband start met twee nummers van zijn nieuwe album V, dat vorige maand is uitgekomen, waarbij het geluid in eerste instantie nog wat rommelig klink. Gelukkig wordt het geluid snel beter en begint de band los te komen. Tegen de tijd dat de band bij het fantastische LouCille (van IV) is aangekomen, is de groep vol op stoom.

Vanaf dat moment neemt bassist Hallvard Gaardløs voor twee nummers de zang over voor het door hem geschreven What You Have Become en The Inevitable. Het laatstgenoemde nummer mondt uit in een heerlijke twinsolo van Ohr en Borten die de tijden van Thin Lizzy doet herleven. Ook op het Motörhead/Thin Lizzy-achtige Heaven Comes Tomorrow wordt de meerwaarde van Ohr als tweede gitarist duidelijk.

Gaardløs is overigens niet de enige die deze avond wat zangpartijen van Per Borten overneemt. Get Physical wordt verdienstelijk gezongen door Rolf Martin Snustad, die zich zichtbaar in zijn element voelt in zijn tijdelijke rol als frontman. Het is voor hem ook een van de weinige momenten van rust tijdens de set. De rest van de avond blaast hij de longen uit zijn lijf op zijn baritonsaxofoon, waarbij de aderen over zijn kale hoofd regelmatig tot enorme proporties opzwellen.

Het overgrote deel van het tweede stuk staat weer in het teken van de laatste twee albums van Spidergawd, waarbij het nieuwe materiaal zich live moeiteloos kan meten met de sterke voorganger. Het is een genot om de band live aan het werk te zien. Het spelplezier straalt zichtbaar van de band af. Als de laatste tonen van All And Everything wegsterven, gaat het publiek ook voldaan huiswaarts.

Helaas was er door omstandigheden geen fotograaf aanwezig om dit optreden vast te leggen. Om toch een beeld te krijgen waar deze band live toe in staat is, daarom hieronder een video van het optreden dat Spidergawd gaf op Rockpalast.

Setlist:

1. Knights Of CGR
  2. Ritual Supernatural