Sex, drugs en vooral rock ‘n roll met Steel Panther en Roundabouts in Groningen

Spot in Groningen biedt vanavond het podium aan Steel Panther, waar ik zo’n vijftien jaar geleden de eerste klanken van hoorde. Sinds ik Death To All But Metal hoorde, was ik verkocht. Ik heb de band nog nooit live zien optreden, maar ben uiteraard bekend met de reputatie van grappen en grollen die de heren tentoonstellen. Hoogste tijd dus om eens een optreden zelf te ervaren, en dat tijdens de enige theatershow die de band dit jaar in Nederland geeft. Fotografe Lonneke Prins is ook van de partij!

Voordat de Amerikanen het podium betreden, is het aan de Nijverdalse band Roundabouts gegeven om het publiek op te warmen deze avond. Een taak waar de band in slaagt ondanks dat het nog geen volledig album uit heeft gebracht. (Het album verschijnt dit najaar.) Vol overgave speelt de band haar 3 akkoorden rock ‘n roll geïnspireerd door bands als The Donna’s, Wolfmother en natuurlijk AC/DC. Nummers als Outta Your Mind en The Other Side gaan erin als zoete koek bij het aanwezige publiek en dat is begrijpelijk want de dame en heren stralen uit dat ze er zin in hebben vanavond. Dit weten ze goed over te brengen op het publiek. Het is niet verbazend om te zien dat na afloop de merchstand die er voor aanvang nogal verlaten bij stond, flink aangedaan wordt. Hier gaan we ongetwijfeld nog meer van horen de komende jaren!

En dan betreden de heren Stix, Stachel, Spyder en natuurlijk Michael Starr het podium onder de klanken van opener Eyes Of The Panther. Ben je al vaker bij een Steel Panther optreden geweest, dan weet je waarschijnlijk precies wat je kunt verwachten. Voor mij is het echter de eerste keer dat ik de grappen en grollen live mag aanschouwen en omdat het geluid in Spot lekker afgesteld staat, is alles ook goed te volgen zodat de grappen ook aankomen bij het publiek.

Heeft de microfoon van gitarist Stachel nou echt een defect, of hoort het bij de show? De grap dat ze een nieuwe microfoon wilden kopen maar er cocaïne voor hebben gekocht kende ik in ieder geval al wel (leve YouTube!) Het geeft in ieder geval aan dat de grappen overtuigend gebracht worden. Als de klanken van Asian Hooker klinken, verschijnen er drie ongemakkelijk ogende dames op het podium. Gelukkig voor de dames verschijnt Roundabouts zangeres Felicity ter ondersteuning. Die heeft nog steeds veel zin in deze avond en steelt de spotlight met haar energie.

Zo ongeveer halverwege het optreden van Steel Panther krijgen we nog een zwaar door Eddie Van Halens gitaarwerk geïnspireerde solo waarmee eens en voor altijd bewezen is dat de Amerikanen ondanks al hun grappen en grollen gewoon een meer dan uitstekende beheersing van de instrumenten hebben. Later op de avond, als het mooiste meisje uit de zaal (aldus Starr en Stachel!) het podium mag betreden om een serenade van elk van de bandleden te mogen ontvangen, blijken de heren niet alleen hun eigen instrument te beheersen. Zanger Michael Starr speelt gitaar. Drummer Stix bespeelt een keyboard, waarvoor hij naar eigen zeggen deze dag les heeft gekregen van Jan. Bassist Spyder speelt het enige instrument dat een bassist buiten zijn eigen instrument kan beheersen: de windgong. Ene Lonneke krijgt als bedankje een backstage bandje na de vier serenades van bedenkelijk niveau.

Als alles dames uit de zaal worden uitgenodigd om het podium te betreden, weet iedereen dat het tijd is om 17 Girls In A Row in te zetten. Hé, daar hebben we Felicity ook weer! Tijdens Party Like Tommorow is The End Of The World worden de dames netjes van het podium begeleid waarna, als het nummer is afgelopen, de band ook het podium verlaat. Natuurlijk komen de heren nog even terug. Verrassend genoeg spelen de heren het White Stripes-nummer Seven Nation Army, wat weer luidkeels door de zaal wordt gezongen met een iets andere tekst (iets over de geaardheid van Duitsers). Als dan Gloryhole afgelopen is, zit het er echt op voor vanavond en loopt menigeen te zoeken naar een gloryhole in de plaatselijke toilet.

Ik heb mij uitstekend weten te vermaken deze avond, mede door de Roundabouts. Ik begrijp dat als je Steel Panther eenmaal hebt zien optreden, dat je dan een tijdje kan wachten om ze nog een keer te zien optreden. De grappen waren voor mij geslaagd, hoewel soms iets te Amerikaans, maar voorlopig heb ik genoeg aan alleen een album. Volgende keer dus maar nog een keer Roundabouts gaan bekijken!

1. Eyes of a Panther
  2. Tomorrow Night
  3. Just Like Tiger Woods