Saint Vitus in Deventer

Saint Vitus in Deventer
Vrijdag 19 juni 2015, Het Burgerweeshuis

svdeventer400

Tijdens de wintertournee van 2014 werd zanger Wino in Noorwegen opgepakt, omdat hij in het bezit was van verdovende middelen en werd hij al vrij snel uitgezet als ongewenste vreemdeling. Hij is dus in een aantal landen voorlopig niet welkom (als hij de Verenigde Staten al uit mag) en dan heb je als band toch wel een probleem, als je weet dat je in de zomer op een aantal festivals geboekt staat. Mede hierdoor is een droom van veel oude fans in vervulling gegaan, namelijk dat Saint Vitus weer live is gaan spelen met de zanger van het eerste uur, Scott Reagers. Bijkomend voordeel is dan ook dat er weer nummers gespeeld kunnen worden die met Wino nooit gespeeld werden.

svdeventer401

Dat laatste wordt al direct duidelijk, als er op het vroege tijdstip van kwart voor negen (niet geheel tot tevredenheid van de band) geopend wordt met Dark World, afkomstig van het album Die Healing uit 1995. Ook het navolgende One Mind is afkomstig van dit album. Bij dit nummer gaat Reagers, die regelmatig met een berde lach op het podium staat, vocaal helemaal los met zijn excentrieke manier van zingen, inclusief de bijbehorende grimassen, waarbij diverse woorden nadrukkelijk uitgesproken of gegromd worden. Dit geeft ook meteen aan waarom veel fans hem graag terug wilden als zanger van Saint Vitus. Zijn stem heeft nog niets aan klasse ingeboet! Vlak voor het podium komt zijn stem helaas nauwelijks boven het geluid uit, maar enkele meters naar achteren is dit probleem niet aan de orde en is het optimaal genieten.

svdeventer402

Hierna komt er alleen nog maar écht oud materiaal aan bod, zeg maar uit de periode 1979-1985. Dat uiteindelijk alle nummers van het titelloze debuutalbum gespeeld worden, is wellicht te danken aan de vrouwelijke fan die kort voor het optreden het nummer Psychopath met pen nog even heeft toegevoegd aan de al op het podium liggende setlijsten. Dit magistrale nummer wordt uitstekend gebracht, waarbij powerhouse Henry Vasquez laat horen dat hij ook goed subtiel kan drummen. Bassist Mark Adams staat zoals gebruikelijk stoïcijns aan het podium vastgeplakt, maar gitarist Dave Chandler en Scott Reagers eisen genoeg aandacht op, dus een baken van rust kan geen kwaad. Met het nummer Saint Vitus komt er na nog geen zestig minuten al een eind aan de set.

svdeventer403

Gelukkig komt er met Born Too Late nog wel een toegift, waarbij Dave Chandler zoals meestal het publiek in loopt en zijn gitaarhals uitprobeert op enkele hoofden van de gelukkigen. Daarna is het toch echt gedaan. We zijn getuige geweest van een geweldig, maar wel wat te kort optreden. Wat de toekomst voor Saint Vitus gaat brengen is koffiedik kijken. Maar een nieuw album met Scott Reagers op zang zou zeer welkom zijn!

Foto’s: Vitus-Frank