Saga in Metropool

Zaterdag 4 november is een dag die bij veel progrock fans al maanden omcirkeld stond in de agenda. Het Nederlandse afscheid van de legendarische Canadese band Saga. Al veertig jaar draait de band mee in het circuit en mag gerust gezien worden als een van de grondleggers van het genre samen met het tevens Canadese en ook onlangs gestopte Rush. Voordat het doek (definitief?) valt gaat de band uitgebreid op afscheidstour en doet op deze druilerige zaterdag een uitverkocht Metropool aan in het gezellige Hengelo.

Bij binnenkomst in de al goed gevulde zaal valt direct het prachtige decor op: een fraaie backdrop met een bibliotheekachtige afbeelding met daaronder wat bureaus en akoestisch instrumentarium. Dat veel mensen de band graag nog een aantal keer live willen zien blijkt wel uit de mensen die ik spreek. Uit Engeland, België, Frankrijk en Duitsland reizen de fans de band achterna om zoveel mogelijk mee te pikken van de Final Chapter Tour.

Iets na kwart voor negen doven de zaalichten en betreden zanger Michael Sadler en keyboardspeler Jim Gilmour het podium. Zij beginnen aan een akoestisch optreden onder de noemer The Pockets wat dik een half uur zal duren. In dit voorprogramma, wat de band dus zelf verzorgt, komen alvast een aantal klassiekers voorbij in een sfeervolle intieme setting. Nummers als The Perfectionist en Time To Go blijven prima overeind mede door de geweldig bij stem zijnde Sadler. Afgesloten wordt met het kippenvelnummer The Security Of Illusion waarna de band het podium verlaat met de belofte dat Saga zo zijn opwachting zal maken.

Een klein half uur later is het podium klaar voor het elektrische vervolg van de avond en kan de band zijn vleugels uitslaan over de volledige breedte van het podium. Wat volgt is twee uur genieten van een band in topvorm die rijkelijk put uit het mooie muzikale verleden, ondersteund door prachtige visuals op het scherm achter het podium waarin de verschillende albums, foto’s en logo’s voorbij komen. Er wordt afgetrapt met Take a Chance gevolgd door krakers als On The Loose, Time’s Up, Mouse in a Maze en natuurlijk Humble Stance. Het is mooi om te zien dat de zaal volledig opgaat in de muziek en eet uit de hand van Sadler. Na veertig jaar Saga zit er nog steeds geen sleet op de stem van de man en ook de rest van de band verkeert vanavond in bloedvorm. Na bijna twee uur is het dan toch bijna het einde van Saga in Nederland. Als Sadler het laatste nummer aankondigt ontstaat een ovationeel applaus wat de band niet onberoerd laat. We krijgen nog wel twee maal een toegift voorgeschoteld in de vorm van The Flyer en Wind Him Up waarna de band kortstondig het podium verlaat om daarna toch aan de vraag van het publiek te voldoen en afscheid te nemen met het prachtige Compromise. Een mooi slot van een mooie avond en een waardig afscheid van deze band. Er volgt een lang slotapplaus voordat de band definitief het podium verlaat.

Rijst natuurlijk de vraag waarom de band heeft besloten dat het welletjes is geweest. Een vraag die ik na vanavond nog steeds niet goed kan beantwoorden. Ook de tour voor een nieuw album trok nog steeds goed gevulde zalen, ze hebben ontzettend veel plezier op het podium en weten nog steeds een geweldige show neer te zetten. Wellicht is het zo dat Saga eindigt. Maar dat we nog niet van de bandleden af zijn,  in welke vorm dan ook, dat lijkt mij een zekerheid.

Setlist Akoestisch:

1. Images (Chapter 1)
  2. Time to Go