Sabaton, Detonation & supports in De Kade

Sabaton, Detonation, Thunderbolt & Laboratory Sickness in De Kade
1 juni 2007 – Zaandam

Meer dan een jaar geleden zag ik de Zweden van Sabaton voor het eerst. Destijds heeft de band een verpletterende eerste indruk op mij gemaakt. Toen ze op 1 juni eindelijk eens in de buurt speelden twijfelde ik geen moment.. Tijd voor oorlog met het Panzer Battalion van Sabaton! Maar de heren waren niet alleen, ze werden bijgestaan door maar liefst drie support acts. Het beloofde een slopende, maar geweldige show te worden..

Laboratory Sickness

Aan Laboratory Sickness is de eer gegeven om de avond te openen. De heren spelen een pot death metal aangevuld met progressieve invloeden. Dat laatste is mij enigszins ontgaan tijdens het concert maar dat er iets na 8 uur een flinke dosis death metal uit de boxen knalde zal geen aanwezige kunnen ontkennen. Mijn verwachtingen waren van te voren niet al te hooggespannen voor deze ‘originele Zaanse death metal band’, waardoor het met een beetje geluk alleen maar mee kon vallen. Dat was gelukkig het geval. De band speelde een degelijke setlist af die zelfs een niet-death metalfan als ondergetekende wel kon waarderen. Jammer genoeg ontbrak het Laboratory Sickness wel aan variatie in en tussen de nummers. Ook kregen de heren hun publiek niet echt mee, iets dat waarschijnlijk te wijten viel aan het feit dat de avond pas net begonnen was. Slechts tegen het einde van het concert kwam er echt wat beweging in het publiek, met als gevolg zelfs een kleine pit. Desondanks, een goed optreden van een aardige band. Na een kort afscheid was het zaak snel om te bouwen.. Er was een ontploffing op komst..

Detonation

Vervolgens was het de beurt aan het Utrechtse Detonation om het death metal sfeertje voort te zetten. Onheilspellende rook voorspelde dat er iets aan zat te komen. En niet zomaar iets, Detonation verbeterde namelijk zijn voorganger op alle fronten. Meer evaring en een grotere naamsbekendheid spelen daarbij natuurlijk een wezenlijke rol, toch is goed spelen niet vanzelfsprekend. De band klonk vooral muzikaal stukken interessanter. Het was meer dan slechts een dosis brute death, want ook het melodische aspect van de band kwam duidelijk naar voren. Maar dat was zeker niet het enige waardoor deze heren mij goed bevielen, de podiumperformance speelde hierbij ook een belangrijke rol. Er werd op het podium namelijk flink met het hoofd gebanged. Maar niet alleen bij de band dit keer, het publiek leek eveneens langzaam de smaak te pakken te krijgen. Detonation wisselde oude nummers af met nummers van hun laatste, onlangs verschenen, CD Emission Phase en zorgde daarmee voor een gevarieerde setlist. Overall gezien een geslaagd optreden, zeker voor herhaling vatbaar.

Thunderbolt

De derde band op deze bewuste avond was het Noorse heavy metal gezelschap Thunderbolt, niet te verwarren met de Poolse black metal band Thunderbolt. Met deze heren kwam er een einde aan de death metal voor de avond en schakelden we over naar heavy/power metal. Met het aantreden van deze Noren werd de sfeer in de Kade meer ontspannen. De muziek van Thunderbolt leek meer in het straatje van de meeste aanwezigen te liggen dan die van de voorgaande bands. De in leren broeken en open shirts geklede heren brachten een lekkere dosis heavy metal ten gehore. Vooral zanger Tony Johannessen was erg goed bij stem. Hoogstaand of bijster origineel was het allemaal niet wat Thunderbolt liet horen, maar klinken deed het wel. Het effect van de muziek werd nog eens versterkt door een zeer degelijk podium performance en een leuke interactie met het publiek. Zo leuk zelfs dat zanger Tony op een gegeven moment op het idee kwam om even van podium af te springen en tussen het publiek verder te zingen. De band maakte door deze en andere acties een sympathieke indruk en vertrok dan ook onder verdient applaus van het podium.

Sabaton

Na lang wachten is het dan eindelijk zover.. Het is tijd voor Sabaton. De heren zijn dit keer op tour om Europa te metalizen, oftewel om hun ‘nieuwe’ album Metalizer te promoten. Voor mij is het inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik Sabaton live heb mogen aanschouwen en dat bleek tijdens het concert toch echt veel te lang geleden.. Want wat een geweldige show zetten de heren neer. Vooral zanger Joakim Brodén maakte wederom een krachtige indruk op het podium. De energieke frontman kreeg zonder enige moeite het publiek mee in zijn enthousiasme. Maar dat niet alleen, ook vocaal liet Brodén niets te wensen over. Daarbij kreeg hij tot zijn eigen genoegen ook genoeg steun van de aanwezigen, die zowel de teksten van Primo Victoria, Attero Dominatus als die van het onlangs verschenen Metalizer bleken te kennen. Instrumentaal gezien stond de band als een tank, stevig en ondoordringbaar. Alleen in het eerste nummer was de gitaarsolo lastig te horen, maar dat werd gelukkig al snel rechtgezet. De catchy heavy metal nummers werden in goed geluid achter elkaar afgeschoten op een uitzinnig publiek (happy, happy, Sabaton/x more Beers!). Hoewel de tracks van Primo Victoria en Attero Dominatus toch iets beter in het gehoor lagen, speelde de band de oude nummers van Metalizer zeker niet onverdienstelijk. De nummers zorgden voor net dat beetje extra afwisseling, waardoor de band eigenlijk alleen maar meer indruk op mij maakte. De heren van Sabaton ramden de nummers als een waar Panzer Battalion er aan een stuk doorheen, waardoor de avond eigenlijk veel te vroeg ten einde leek te komen. Toch waren we, op het moment dat Sabaton afscheid nam van het publiek, al een kleine vier uur verder vanaf het moment dat we begonnen waren. Na talloze handen te hebben geschud en een laatste groet aan de crazy motherfucking Dutch people vertrok Sabaton na een geweldige show van het podium.. Een primo victoria voor Sabaton!