Russisch spierballenvertoon met Slaughter To Prevail in Tilburg

Wie kent Alex Terrible niet? De Rus heeft in enkele jaren tijd vele zieltjes gewonnen met veelal extreme content op zijn social mediakanalen. Stoeien met een bruine beer, wat potjes knokken met blote vuisten in kooigevechten, maar vooral zijn bizar lage gutturals hebben ervoor gezorgd dat miljoenen personen hem inmiddels zullen (her)kennen. Ook als boegbeeld van zijn deathcoreband Slaughter To Prevail, dat opgericht werd in 2013 en tot op heden vooral in eigen contreien en Amerika toerde. Inmiddels heeft het gezelschap zichzelf gevestigd in Florida, mede om een signaal van onvrede uit te dragen over de oorlog die het oorspronkelijke thuisland nog steeds voert met buurland Oekraïne. Op donderdagavond 1 februari speelt het collectief eindelijk weer eens in de Benelux en hoewel er geen voorprogramma zal aantreden, is men toch van heinde en verre afgereisd om getuige te zijn van zeventig minuten Slaughter To Prevail live. Het bordje uitverkocht mocht op de avond zelf alsnog op de deur van 013.

Om 21:00 gaan de lichten uit en verkeren we in techno-sferen met de themasong van Blade. U weet wel, dat bekende nummer van die vampierscene in de met bloed overgoten discotheek. De meeste aanwezigen kunnen de intro goed waarderen, maar de moed zakt al snel in de schoenen wanneer het geintje maar liefst tien (!) minuten duurt. Welke idioot heeft dat bedacht? Een nummer extra op de setlist was niet overbodigs geweest. Uiteindelijk gaan de gordijnen gelukkig open en kan het slachtfestijn beginnen. Met de start van Bonebreaker zal iedere aanwezige de pokkelange intro allang weer vergeten zijn, want het is meteen duidelijk: hier staat vanavond een band op het podium met een duidelijke missie. De deathcore van Slaughter To Prevail is geen hocus pocus en zit bij vlagen erg simpel in elkaar. Op momenten sijpelen er zelfs nu-metalinvoeden door wat ervoor zorgt dat de zaal lekker kan meespringen, moshen en blèren op gepaste momenten. En dat gebeurt dan ook volop! Toch staat er maar één aap écht bovenaan op de apenrots en dat is onmiskenbaar Alex. De smakelijke, heavy gitaarriffs gaan erin als zoete koek, het basgeluid tijdens de dropdowns trilt de ingewanden door elkaar (had best minder gemogen, maar komt de lompheid van de muziek wel ten goede) en de Terrible stookt het vuurtje geregeld op met zijn smerige vocalen en bespeling van het publiek.

Terwijl de overige bandleden hun maskers blijven dragen, doet Alex de zijne na één nummer al af. Het tempo tijdens het begin van de set ligt lekker hoog en ook Agony en Bratva hakken er stevig in. Tijdens de laatstgenoemde eet het publiek eigenlijk al uit de hand van de band en terecht, want wat we zien is overtuigend en snoeihard. De zanger pakt vervolgens even de tijd om een oprecht dankwoord uit te spreken richting de uitverkochte zaal en je merkt aan alles dat het gemeend is. Negen jaar geleden stond Slaughter To Prevail op exact dezelfde locatie tijdens Neurotic Deathfest maar voor slechts een schijntje vergeleken met de opkomst vanavond. Om dat de te vieren, trakteert meneer zichzelf op een wall of death, circlepit en alle handen in de zaal die omhoog moeten. Uiteraard geven alle onderdanen zich gewonnen aan dergelijke verzoeken.

Met Made In Russia en de kersverse single 1984, pakken de heren door en het nieuwste nummer wordt opgedragen aan alle broeders in Oekraïne en uiteraard vooral tégen de huidige oorlog. Ondertussen signeert de gitarist rechts op het podium wat maskers van fans en krijgen we te horen dat het nieuwe album vermoedelijk deze zomer zal verschijnen. Tijdens de opzwepende deathcorebeuker Viking maant Alex – zij die veel YouTube kijken wisten dat dit ging komen – het publiek tot stilte om vervolgens op hét omslagpunt in de song zonder microfoon zijn oergrowl te zaal in te slingeren. Voor dit spierballenvertoon is iedereen natuurlijk afgereisd vanavond. Terwijl er links en rechts steeds meer mensen afdruipen uit de zaal om even een slok water te pakken of noodgedwongen het veld tijdelijk moeten ruimen, werkt Slaughter To Prevail langzaam richting het eind van de set met I Killed A Man en het pakkende, herkenbare Baba Yaga. En dan, uiteraard de genadeslag waarop iedereen zat te wachten: paradepaardje Demolisher met die ultralompe breakdown en gutturals van koning Alex wordt van stal gehaald. En reken maar dat het moment suprême niet teleurstelt! Tien minuten eerder dan aangegeven zit het feest erop.

Van de zeventig minuten die ons beloofd werden zullen er slechts veertig van aan zuivere speeltijd zijn overgebleven. Met zo’n lange (overbodige) intro en relatief hoge ticketprijs is dat wel wat teleurstellend, maar het optreden zelf was erg vermakelijk en zeer doeltreffend. Muzikaal legt Slaughter To Prevail niets speciaals op de mat maar in combinatie met de herkenbare maskers en zo’n kaliber frontman, werpt de formule zijn vruchten op een zeer succesvolle manier af. Bij het verlaten van de locatie zijn louter tevreden gezichten te bespeuren. Deze zomer komt het vijftal terug voor shows op Graspop en Into The Grave. Gaat dat zien!

Setlist:

1. Bonebreaker
  2. Agony