Dit najaar kunnen we genieten van een wel heel bijzondere theatertour van Anneke van Giersbergen. Met haar project Heavy Strings tilt ze rock- en metalnummers naar een nieuw niveau, verpakt in een semi-klassiek jasje. Een unieke kans: een concert waarin heavy metal theaters verovert, een setting waar je eerder kleinkunst of popoptredens zou verwachten. Voor Anneke zelf is het allerminst vreemd terrein. De afgelopen jaren stond ze op vele Nederlandse podia, van een theatertour als ode aan Kate Bush tot speciale optredens met Floor Jansen, en zelfs een Latijns-Amerikaanse tour met Marko Hietala. Toch is deze tournee anders — intiemer en vooral persoonlijker. Anneke haalt niet alleen haar favoriete rock- en metalnummers van stal, maar ook herinneringen uit haar eigen leven.
Al vanaf het begin is de sfeer gemoedelijk. Anneke, in een kleurrijke outfit, staat tussen brandende kaarsjes op een klein krukje. Ze verwelkomt het publiek met een lach en een simpele “Hoe is het met jullie?”. Het voelt bijna alsof ze thuis is, in haar eigen woonkamer. Ze vertelt enthousiast over haar jeugd, hoe ze dankzij haar oudere broer al op jonge leeftijd verliefd werd op stevige muziek. “Mijn ouders hadden een nogal eclectische platenkast,” zegt ze lachend, “van The Beatles tot klassieke muziek en zelfs carnavalskrakers. Maar ons hart lag bij progrock en heavy metal.”
Met From Out of Nowhere van Faith No More opent de show, en meteen wordt duidelijk dat de arrangementen van pianist Ruud Peeters en The Magic Strings meer zijn dan simpele covers. The Trooper van Iron Maiden krijgt bijvoorbeeld een klassiek tintje, met een tussenstuk in de bridge dat doet denken aan Vivaldi’s Winter, om daarna weer terug te knallen in de welbekende melodie. De muzikale bewerking die Anneke en haar ensemble neerzetten is keer op keer enorm indrukwekkend. De arrangementen van de nummers worden zo aangepast dat ze moeiteloos aansluiten op de klanken van een klassieke setting, terwijl ze hun originele kracht behouden. Het pianospel van Ruud Peeters is daarbij onmisbaar: hij weet de scherpe riffs van de gitaar subtiel te vertalen naar toetsen, zonder dat het venijn verloren gaat. De strijkers voegen er een eigen laag aan toe, die soms melancholiek en breekbaar klinkt, en dan weer meeslepend en krachtig.
Naast de muziek deelt Anneke ook persoonlijke verhalen, waardoor de avond al snel een intieme sfeer krijgt. Halverwege introduceert ze Nothing Else Matters van Metallica. Ze draagt het op aan haar ouders, die ze kort na elkaar heeft verloren. Haar heldere, krachtige stem lijkt voor het nummer gemaakt te zijn, dat eerst alleen gespeeld wordt met pianobegeleiding, waarna de strijkers zich bij haar voegen. Het nummer bouwt op tot een krachtig einde en laat de zaal in stilte achter.
Ondanks de klassieke uitvoering van de nummers en de persoonlijke verhalen, weet Anneke met haar humor en zelfspot de avond toch luchtig te houden. Ze deelt een anekdote over haar eerste bandje, dat slechts één optreden had in het lokale dorpscafé, en een verhaal over de keer dat ze in de rij stond voor kaartjes voor Dire Straits voor haar vader — om uiteindelijk met lege handen thuis te komen. “Maar,” grinnikt ze, “daar ontmoette ik toevallig iemand die me vertelde dat The Gathering een zangeres zocht, en zo is het allemaal begonnen.”
Het concert blijft boeien, ook met nummers waar het klassieke instrumentarium verder afstaat van de heavymetalsfeer. High Road van Mastodon, bijvoorbeeld, wordt energiek uitgevoerd, waarbij Anneke het podium gunt aan haar strijkers die de kans krijgen om helemaal los te gaan. Slayer’s South of Heaven is een andere verrassing — de dreigende pianoklanken en haar diepe, intense stem geven het nummer een bijna beklemmende spanning. Het is totaal anders dan het origineel, maar de essentie blijft intact. Anneke slaat een unieke brug tussen twee werelden; het ene moment brengt de violiste delicate flageoletten in een ballad, en het volgende moment spelen de strijkers een woeste solo die doet denken aan een gitaarriff. Dit contrast maakt dat elke noot spannend blijft, en zorgt ervoor dat elk nummer, of het nu ingetogen of bombastisch wordt gespeeld, het publiek in zijn greep houdt.
In een komisch intermezzo geeft Anneke het publiek een mini-les metalgeschiedenis: “Misschien leuk als ik jullie even vertel over de subgenres?”. Met een knipoog zet ze een bril op, om de rol van strenge juf compleet te maken, en ratelt in hoog tempo de verschillende stijlen op, van doom en death metal tot speed en heavy metal. Het publiek lacht en geniet volop, zeker als ze aansluitend Thunderstruck van AC/DC inzet, waarbij in het theater enthousiast wordt meegeklapt.
De afsluiting met Love Is All van Roger Glover brengt een luchtige noot. Anneke’s charme en open houding zorgen ervoor dat het concert voelt als een warme bijeenkomst, geen onbereikbare rockshow. Ze staat daar niet als een afstandelijke rockster, maar als een vriendelijke buurvrouw die toevallig een van de beste stemmen van Nederland heeft. Het publiek hangt aan haar lippen, of ze nu een gevoelige ballad zingt of een stevige metalsong.
Anneke van Giersbergen weet met Heavy Strings een perfecte balans te vinden tussen eigen muziek, bekende klassiekers en persoonlijke favorieten. Met deze mix probeert ze haar liefde voor metal met ons allemaal te delen en een brug te slaan naar een genre dat soms als ontoegankelijk wordt gezien. Ze maakt het warm, menselijk en uitnodigend, en neemt haar publiek mee in de wereld waar zij zich thuis voelt. Zo laat ze zien dat deze muziek iedereen kan raken — of je nu al jarenlang fan bent, of voor het eerst kennismaakt met rock en metal.
Setlist:
- From Out of Nowhere (Faith No More cover)
- The Trooper (Iron Maiden cover)
- Still Loving You (Scorpions cover)
- High Road (Mastodon cover)
- Nothing Else Matters (Metallica cover)
- Supercrush! (Devin Townsend Project cover)
- Thunderstruck (AC/DC cover)
- Kashmir (Led Zeppelin cover)
- South of Heaven (Slayer cover)
- Your Glorious Light Will Shine – Helsinki (VUUR nummer)
- November Rain (Guns N’ Roses cover)
- Changes (Black Sabbath cover)
- War Pigs (Black Sabbath cover)
- Love Is All (Roger Glover cover)
Datum en locatie
1 november 2024, Nobelaer, Etten-Leur
Foto's:
Links: