Reason To Kill, Retaliation en The Fifth Alliance in The Lane

Reason To Kill, Retaliation en The Fifth Alliance
11 oktober 2008, The Lane – Oostburg

In het Zeeuws-Vlaamse dorp Oostburg ging de herfstvakantie van start met de release-party van Holographic Memories, de nieuwe plaat van het Brabantse Reason To Kill. Voor de gelegenheid werden de provinciegenoten van The Fifth Alliance en het Zeeuwse metalcore/hardcore gezelschap van Retaliation ook opgetrommeld.

The Fifth Alliance

De avond begon rond half 11 met The Fifth Alliance. Dit vijftal onder leiding van zangeres Silvia bracht onlangs de demo Fear Consumption uit. Vanzelfsprekend zal binnenkort het oordeel over dit plaatje op Zware Metalen te lezen zijn. Laten we het nu even over de podiumprestaties hebben. Natuurlijk is het altijd leuk om een vrouw met een flinke strot het voortouw van een metalband te zien nemen. Het is weer eens wat anders, hoewel het inmiddels ook niet echt uniek meer is. De band maakt zonder twijfel metalcore en door Silvia wordt het natuurlijk makkelijk om met vergelijkingen als Walls Of Jericho en In This Moment te smijten. In mijn ogen doet The Fifth Alliance echter gewoon lekker zijn eigen dingetje en dat merk je op het podium. Voor een beginnende band oogt het geheel ronduit relaxed en is de speelvreugde gewoonweg aanwezig. Helaas is de zaal verre van goed gevuld en zodoende is het aanwezige publiek nog wat tam. Voor de band verder geen probleem. Het vijftal maakt gewoon een goede indruk en dat is fijn, vooral als het door het goede geluid allemaal nog fatsoenlijk te volgen is ook.

Retaliation

Dan is het de beurt aan Retaliation. Met twee West Zeeuws-Vlamingen in de gelederen speelt de band praktisch een thuiswedstrijd. De vorige keer dat de band in deze zaal stond ging het dak er werkelijk af. Vanavond bleef het allemaal een stuk rustiger voor het podium. Kwam het door wat andere evenementen in de buurt? Of gewoon door de belabberde promotie van deze avond? Persoonlijk denk ik aan het laatste, aan de bands lag het in ieder geval niet. Ook Retaliation speelde vol overgave, dit was niet alleen te horen, maar ook duidelijk te zien aan het hoofd van zanger Michiel, die na ieder nummer roder aanliep. Naast wat eigen werk werden er ook enkele covers gespeeld.

Retaliation

Zo kwam Next Time I See You, You’re Fucking Dead van First Blood voorbij, en later werd de Hatebreedklassieker Perseverance ook nog even op het publiek afgevuurd. Goed voor de afwisseling en tegelijkertijd prima passend tussen de eigen nummers. Het publiek kregen ze vreemd genoeg niet aan het bewegen, werkelijk een raadsel. Rest mij nog de brandende vraag wanneer de band de studio induikt!

Reason To Kill

Het draaide vanavond allemaal om Reason To Kill en de nieuwe EP Holographic Memories. Vanzelfsprekend werden alle nummers van deze plaat gespeeld, en dat pakte goed uit. Vooral het titelnummer van de laatste EP moeten ze er echt in laten. Ook oudere nummers van onder andere Renewing The Chapter kwamen voorbij. Voor het eerst deze avond ontstond er een noemenswaardige moshpit (het feit dat deze een keer werd gestart door zanger Maikel, laat ik even buiten beschouwing), reden genoeg voor de band om er nog een schepje bovenop te doen.

Reason To Kill

Reason To Kill was duidelijk de meest professionele band van vanavond. Tijdens het gehele optreden werd het publiek opgefokt en wanneer er wat rustiger werd gereageerd, liet de band zich beslist niet uit het veld slaan. Men stond duidelijk voor zijn ding vanavond en liet een zeer goede indruk achter.

Een geslaagde avond vol harde muziek en goede bands. Zowel The Fifth Alliance als Retaliation en Reason To Kill zijn bands die het volgen zeker waard zijn.

Setlist Retaliation:

• Fire Of lies