Qntal in de Effenaar
13 November 2003
Het is even na half negen (hatelijk dank, Nederlandse Spoorwegen) als
ik een zeer rustig maar sfeervol ingerichte Effenaar in Eindhoven
betreed. Met zeer rustig doel ik dan met name op de opkomst, daar de
eerste band van vanavond, Novalis, al staat te spelen. Dit tweekoppige
gezelschap maakt een rustige, lekker klinkende gothic rock waarbij
vooral de stem van zanger Stev positief opvalt. Echt boeiend of
meeslepend is de muziek echter niet, getuige ook de ongeinteresseerdheid
waarmee het publiek door de Effenaar wandelt om toch nog even bij de
T-shirtstand te gaan kijken of aan de rand van de zaal een praatje te
maken.
Na flink wat gerommel op het podium is het dan de beurt aan het
Oostenrijkse Chamber, ook wel bekend als L’Orchestre de Chambre Noir
of Black Chamber Orchestra. Ik kende de band tot nu toe niet, maar mijn
interesse werd direct gewekt door de grote hoeveelheid strijkers
op het podium.. en die interesse was absoluut niet onterecht. Chamber
zette een zeer geslaagde en uiterst diverse set van hoge muzikale
kwaliteit neer. Bij aanvang schaarde ik ze direct onder de gothic
rock (met een folk-tint weliswaar), maar aan het eind van de set
hadden ze niet misstaan in een Ierse pub.
Van sfeervolle, gevoelige nummers als In My Garden en een
Nick Cave cover Where the wild roses grow via het uitermate
komische The Truth about Snow-white naar de folknummers als
Hometown (een nummer, typisch genoeg, over Wenen). Zanger
Marcus Testory weet met zijn diepe, volle stem het publiek compleet
aan zich te binden.
Tijd voor de band van de avond, op een tour die veel te lang op zich
heeft laten wachten: Qntal. Na hun release van Qntal III (Lees hier
de recensie) was het even stil toen de band een aantal zomerfestivals
afwandelde. Nu is het dan eindelijk zo ver.. en het drietal uit
Oostenrijk is duidelijk in vorm.
Zangeres Syrah kondigt de band in eerste instantie volledig in het
Nederlands aan maar natuurlijk wordt er al snel overgeschakeld naar
het Duits. De set die de heren en dame neerzetten is eveneens
gevarieerd, waarbij de rustige ‘vertellende’ nummers van hun derde
album afgewisseld worden met stevigere, maar minstens zo sfeervolle,
nummers van de eerste twee albums.
Niet alleen Syrah, maar ook toetsenist Philipp Groth en natuurlijk
Michael Popp zelf hadden er veel zin in en genoten duidelijk van
hun eigen optreden. Als klapper op de vuurpijl werd het publiek ook
nog eens getracteerd op het titelnummer van de nieuwe single,
Nihil, dat met deze tour nu al hoge ogen scoort.
Flink wat vermoeider maar absoluut voldaan keer ik huiswaarts. Met
dank aan De Effenaar voor haar gastvrijheid. Deze avond zal mij nog
zeer lang bij blijven…
Meer informatie: