Porcupine Tree en Paatos in Paradiso

Porcupine Tree en Paatos
27 september in Paradiso te Amsterdam

Porcupine Tree is sinds de release van Deadwing al vaak op tournee geweest. In de afgelopen anderhalf jaar is Nederland daarbij ook vaak aangedaan door de band. Drie keer tijdens een tournee en twee keer voor een festival. Toch presteert Porcupine Tree het steeds weer om voor uitverkochte zalen te spelen. Bij dit optreden in het Paradiso ging iets bijzonders te gebeuren. Bij aankomst kreeg ik een soort fotograven briefing. Het bleek dat Porcupine Tree eerst een set van een uurtje ging spelen, en na een korte pauze nog een uur gevolgd door de toegift. Vrij ongebruikelijk voor een band om de set zo op te bouwen. Zelf rekende ik erop dat er na de pauze een album, zoals In Absentia, in zijn geheel de revue zou passeren, maar het werd nog iets mooiers.

Paatos

Op de vorige tournee was Oceansize de band die de spits mocht afbijten. Tijdens dit optreden was mocht het Zweedse Paatos dit doen. Het contrast kon gewoon niet groter. Oceansize maakt hele drukke muziek en heeft een ADHD podium presentatie, terwijl Paatos juist hele rustige muziek maakt om heerlijk bij weg te dromen. Veel fans van deze band hadden hun weg naar Paradiso dan ook gevonden. Qua uitstraling was Paatos maar een suffe boel. Ondanks dat de melancholische postrock van de band geen overdreven act nodig heeft, had het wel wat uitbundiger gemogen. Ach, de halve zaal was in trance van de muziek, terwijl de andere helft juist achterin een biertje nuttigde. Dus ik denk niet dat iemand ermee gezeten heeft. Muzikaal was alles prima op orde, de band stelde zeker niet teleur! Voor liefhebbers is het dan ook leuk om te melden dat de band begin november in Tilburg en Zoetermeer te bewonderen is.

Paatos

Porcupine Tree

Zoals in de inleiding gezegd, er stond iets speciaals te wachten bij het optreden van de Engelse band Porcupine Tree. Opvallend was dat er naast de keyboards voor Richard Barbieri stond er vooraan op het podium nog een extra toetsenbord voor zanger/gitarist/(en dus ook 2e toetsenist) Steven Wilson. De band opent het optreden dan ook met een nieuw nummer. Waarna ons door Steven Wilson wordt medegedeeld dat het eerste uur van de show zal bestaan uit werk dat nog moet worden opgenomen voor het volgende album. En op dat moment weet heel Paradiso dat ze een bijzonder optreden mee gaan maken.

Porcupine Tree

Hoe is het nieuwe album dan? Voor liefhebbers van het oude werk heb ik goed nieuws, want bij het nieuwe werk ligt de nadruk meer op de symfonische rock. Steven Wilson speelt dus live nu ook wat keyboards. Maar het meest opvallende is toch wel dat er een nummer van ruim twintig minuten op zal komen te staan. Verder steekt de muziek van het nieuwe album geweldig in elkaar, vooral de overgangen zijn om van te smullen. Veel tempo en maatwisselingen komen er in voor. Het publiek kon het goed waarderen, persoonlijk vind ik het erg sterk werk, maar een enkel nummer kon me zo op het eerste gehoor niet zo boeien.

Porcupine Tree

Juist doordat het materiaal nog niet zo vaak gespeeld is kwam won het optreden aan spontaanheid. Voor Porcupine Tree vormde het een goede afwisseling om tijdens deze tournee het nieuwe materiaal te spelen. Na een kleine pauze kwamen ze dan ook terug voor de reguliere set. De band kwam om met het nummer Open Car. Ook daarbij was te merken dat de band erg enthousiast was. De nummers van In Absentia en Deadwing (en eentje van Recordings) kwamen daarom ook veel levendiger ten gehore. Bij eerdere optredens had ik het idee dat de nummers af en toe iets te statisch en routinematig werden gespeeld. Dat was dit keer gelukkig niet zo. Neem bijvoorbeeld een nummer als Trains, dat werd afgesloten met een kleine inprovisatie. Iets wat normaal uit den boze is bij de band.

Porcupine Tree

Om en om speelde Steven Wilson en consorten een nummertje van Deadwing en daarna weer een nummer van In Absentia. Met daartussen Buying New Soul, van het album Recordings, als uitzondering op de regel. Het geluid was, zoals vaker in Paradiso, ook om te smullen en dat kon eigenlijk wel gezegd worden van het hele optreden. Het was Porcupine Tree op hun best. Dat kon het publiek, net als mij, heel erg waarderen.

Porcupine Tree

• Nieuw album

• Open Car