Nu-Metal in ‘t Beest te Goes, 13-04-2003

[b]Dimension Seven, Brainshake, El Shit & Badly Preserved[/b]
Zondag 13 April 2003, Podium ‘t Beest in Goes

Zondag middag vlak voor de klok van vier, stap ik het Beest binnen voor ‘n middagje nu-metal, een genre waar ik normaliter niet bijster in geïnteresseerd ben maar een mens moet open staan voor nieuwe dingen. Dus onder dat motto ben ik toch maar gekomen dan, mede omdat ik toch wel wat positieve dingen over Dimension Seven had vernomen zo hier en daar.

Op het moment dat ik de zaal binnen loop, is het toch al redelijk druk en hangt er een plezierig sfeertje.

Badly Preserved is op dat moment net begonnen met het spelen van hun tweede nummer, de band is goed op elkaar ingespeeld maar ik heb toch wat moeite met hun muziek stijl een soort cross-over tussen Hardcore en Metal waarbij mij de hele tijd het gevoel blijft bekruipen dat ze misschien toch maar beter 1 van die twee stijlen hadden kunnen kiezen in plaats van een wat twijfelachtige poging tot het combineren van beiden. En waarom de zanger nou op een gegeven moment een gitaar vast had is mij nog steeds niet helemaal duidelijk… Het plubliek blijft gedurende het hele optreden aardig tam en dat is ook wel begrijpelijk eigenlijk, Badly Preserved blijkt een aardige opener maar ook niet meer dan dat.

El Shit is de tweede band deze middag, helemaal van uit het hoge noorden (Groningen) is dit nog jeugdige drietal afgereisd naar Goes om een goede pot herrie te komen maken. En goed blijkt het tot mijn eigen verbazing ook zeer zeker te zijn, de heren blijken buitengewoon strak op elkaar ingespeeld te zijn en hebben hun gitaren ook duidelijk niet alleen maar voor de sier vast, er komen een paar buitengewoon goed gespeelde en fijn in het gehoor liggende nummers voorbij. Een gitaar solootje dat met concentratie op het gezicht van de gitarist wordt gespeeld en erg lekker klinkt doet mij vermoeden dat er stiekem een gitaar virtuoosje in deze jonge man schuilt. Ik heb ze gedurende hun hele set maar op één serieuze fout kunnen betrappen toen er iets mis ging in een gitaar loopje en aan het gezicht van de maker af te lezen baalde die daar zelf ook stevig van. Alle nummers kunnen naar afloop op applaus rekenen en ook het plubliek weet El Shit dus blijkbaar te waarderen.
Overduidelijk is dat de El Shit aardig wat van zijn inspiratie bij Korn vandaan heeft, en iemand noemde het dan ook Korn met kloten, een uitspraak waar ik het alleen maar roerend mee eens kan zijn.

Muziekaal zat de sfeer er na El Shit goed in alleen maar om op record snelheid door Brainshake weer tenietgedaan te worden, het wat jongere voornamelijk uit “skaters” bestaande plubliek weet het voor een gedeelte nog wel te waarderen blijkbaar, maar ik weiger al snel om m’n gehoor deze marteling nog langer aan te doen en besluit de zaal te verlaten voor een kopje koffie…

Na een behoorlijke pauze waarin het podium wordt klaar gemaakt voor Dimension Seven treedt deze band rond zeven uur dan ook aan om de avond op passende wijze af te sluiten. We worden getrakteerd op een partij stevig beukende gitaren en drum werk, waarin ik duidelijk aardig wat death metal invloeden hoor. Het geluid klinkt behoorlijk goed het staat alleen helaas net iets te hard, maar ach wat wil je ook? Het feit dat de zanger aardig wat irritatie bij mij weet op te wekken door z’n nogal overdreven gedrag op het podium wordt gelukkig ruimschoots goed gemaakt door een paar perfect gespeelde bas partijen. Voorin ontstaat zowaar iets wat op een pit lijkt en ik zie vanaf achter aan wat hanenkammen enthousiast op en neer bewegen, het plubliek lijkt zeer tevreden. Na een aantal nummers begin ik echter toch wel wat moeite te krijgen met het gebrek aan variatie, in de muziek van Dimension Seven en dat is spijtig omdat het verder toch een hele aardige band is.
Een puik optreden over z’n geheel genomen en een plezierige afsluiter van de avond.

Al met al was het een gezellige middag en avond in het beest, alleen erg jammer van het zwaar tegenvallende Brainshake.
Aan de andere kant heb ik in El Shit geloof ik de eerste nu-metal band gevonden die ik met interesse zal gaan volgen in de nabije toekomst.