Municipal Waste en Toxic Holocaust in 013

11 februari 2008 – Tilburg

Maandagavonden staan over het algemeen niet garant voor gezellige feestjes. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Neem nou bijvoorbeeld maandag 11 februari, de dag dat Municipal Waste weer eens langskwam voor een kort maar overdonderend bezoekje aan de Tilburgse 013. De band blijft groeien en het was dan ook geen verrassing dat de kleine zaal tot de nok toe was gevuld met thrashfans van uiteenlopende generaties.

Toxic Holocaust
De band uit Richmond, Virginia nam landgenoten Toxic Holocaust mee op sleeptouw om de zalen tijdens deze kleinschalige tour op te warmen. De band van zanger/gitarist Joel Grind speelt een combinatie van old-school blackmetal en thrash. Het werk van deze band doet me met vlagen denken aan Bathory en Venom. Tijdens het optreden stroomde de zaal goed vol en ontstond er regelmatig heel wat chaos voor het podium. De Amerikanen trapten de set af met 666, afkomstig van het album Evil Never Dies. Van dit album kwamen onder andere ook nog Warfare en Dead to the World voorbij. Het laatste album Hell On Earth werd natuurlijk ook niet vergeten. De nummers van Toxic Holocaust lijken redelijk veel op elkaar, met als gevolg dat je het allemaal wel hebt gehoord na een nummer of vijf. Het was echter wel een prestatie dat Grind de lappen tekst zonder moeite en goed verstaanbaar op het publiek wist af te vuren. Het geluid was zowel achter als voor in de zaal dik in orde. De band kapte het optreden na een klein half uurtje af door middel van War is Hell. De toon was gezet.

Toxic Holocaust - 11 feb 2008 - 013 Tilburg

Municipal Waste
Na een korte ombouwpauze kwam Municipal Waste het podium op. Het beloofde een kort maar krachtig optreden te worden. De band moest namelijk de volgende dag op tijd op de planken in Zweden staan. Het optreden in Tilburg zat er in eerste instantie dan ook niet in, vandaar dat deze datum ook miste op het tourshirt. De band knalde door de setlist heen als een bezetene. Er was vanavond weinig tijd voor gepraat met het publiek en ook de biertrechter en de surfplanken bleven achterwege.

Alle albums kwamen aan bod en het publiek mocht dan ook niet klagen met krakers zoals Terror Shark, Beer Pressure, Drunk As Shit, Nailed Casket en natuurlijk het kortemaar krachtige Black Ice. Het vijfde bandlid van The Waste blijft toch het publiek. Het moet voor de mensen op het balkon een waar schouwspel zijn geweest hoe de ene na de andere circle pit werd afgewisseld door een serieuze wall of death. Ook voor de crowdsurfers was het vanavond goed toeven. De uitverkochte kleine zaal stond van begin tot eind compleet op zijn kop. Hoewel het optreden ietwat gehaast overkwam genoot zanger Tony Foresta zichtbaar van het gestoorde publiek. Na Unleash The Bastards verdwenen ze even van het podium om vervolgens voor de laatste keer toe te slaan met Pre-Game, Bangover en de S.O.D. cover United Forces.

Municipal Waste - 11 feb 2008 - 013 Tilburg

Om kwart over 10 zat het er al weer op en was het aan ons om de bieromzet van 013 nog wat te verhogen. The Waste mag wat mij betreft snel weer terugkeren naar ons landje, maar dan wel weer met de vertrouwde biertrechter natuurlijk.

Setlist Municipal Waste:

Intro
Rigorous Vengeance