Morbid Angel in Tilburg

Morbid Angel in Tilburg
12 juni 2011 in 013 Tilburg

Eén van de meest besproken metalplaten van 2011 is zonder twijfel Illud Divinum Insanus van Morbid Angel. Persoonlijk vind ik het een draak van een plaat op enkele minuscule lichtpuntjes na, maar gelukkig heeft de band zoveel goeds gedaan in het verleden, dat ik nog wel te porren was voor een optreden van de heren. Sowieso een prima besteding voor Eerste Pinksterdag. Voordat David Vincent en de zijnen aan de beurt waren, kreeg de goedgevulde grote zaal van 013 eerst nog een bak death metal voorgeschoteld van Centurian en Severe Torture.

Rond vier uur begon Centurian aan z’n set, of eigenlijk Nox, maar dan met tracks uit het verleden, vóór de naamsverandering. De razende death metal met monsterachtige grunts van Niels Adams (Prostitute Disfigurement) beviel me prima. Jammer dat de nadruk van de geluidsmix op de vocalen en drums lagen, waardoor niet alles goed te volgen was. Desondanks kreeg de band goede respons van het inmiddels in flinke getalen aanwezige publiek en na een half uurtje zat het er weer op. Meer dan een prima opener.

Het duurde niet lang voordat de mannen van Severe Torture het podium bestegen. Een knallende pot death metal met invloeden van bijvoorbeeld Suffocation en Cannibal Corpse was het gevolg. De band bestaat bijna vijftien jaar en dat gegeven spat werkelijk van het podium af. Met een hoofdrol voor zanger Dennis en drummer Seth (die ook bij al bij Centurian achter de drumkruk zat) blies het gezelschap een flinke bak energie door de zaal en hier en daar ontstond een bescheiden pit. Het geluid bij Severe Torture was prima te pruimen en de frontman betrok met regelmaat het publiek bij het optreden. Een prima vertoning dat gepast werd afgesloten met Feces for Jesus, afkomstig van het debuutalbum Feasting on Blood (2000).

Severe Torture

Geen misplaatste grappen zoals Too Extreme! of Radikult, maar gewoon snoeihard openen met Immortal Rites afkomstig van het machtige debuutalbum Altars of Madness; dat is wat van Morbid Angel vandaag deed. De purist mocht eigenlijk nu al niet meer klagen en de band had nog veel meer leuks in petto. Want na de heerlijke opener werd de zaal meermaals getrakteerd op parels uit het verleden: Fall From Grace, Rapture, Pain Divine, Maze of Torment, Sworn to the Black… Van een feest der herkenning was zeker sprake. Wat wil je ook anders als een band opent met alleen maar materiaal van de eerste drie albums?

Uiteraard moest de nieuwe schijf ook aan bod komen. Waarom hangt er anders voor duizenden dollars aan Illud-decoratie achter en rondom het podium? Gelukkig werden zeker niet de minste tracks van Illud Divinum Insanus gespeeld. Existo Vulgoré werd prima uitgevoerd en hetzelfde geldt voor Nevermore. Dat laatste feit is uiteraard geen wonder, want ook dat nummer speelt de band al jaren. Een dieptepunt werd bereikt toen men I Am Morbid uit de kast haalde. Het rocknummer werd dan misschien niet slecht gespeeld, maar het paste totaal niet bij de rest van de setlist, gelukkig. Wat we na de drie nieuwe nummers mochten horen was eigenlijk alleen maar genieten geblazen. David Vincent sprak zo af en toe het publiek eens aan over zaken als “extreme music”, maar de nadruk lag vooral op de (oude) muziek van de band. Trey Azagthoth stond tijdens Chapel of Ghouls nog even in de schijnwerpers om tussendoor wat gitaargepriegel uit te kotsen en toen was het even stil.

Morbid Angel

Uiteraard wist iedereen dat de band nog zou terugkomen. Dit gebeurde onder andere met Dawn of Angry en een wat snellere versie van Where the Slime Live, beiden afkomstig van Domination (1995). Over het algemeen was het geluid zeer goed te doen. De band kwam gewoonweg zeer energiek en gemotiveerd over. Drummer (en invaller voor Pete Sandoval) Tim Yeung voelde zich zichtbaar als een vis in het water en knalde de set prima aan elkaar. Een enorm goed optreden en voor mij persoonlijk wel een goedmakertje voor het gedrocht dat onlangs op plaat uitkwam. Morbid Angel leeft nog.

Setlist Morbid Angel:

• Immortal Rites
  • Fall From Grace