Metal met eierstokken: Nervosa en Burning Witches in Baroeg

Toen de zomer van 2022 nog zo heet was dat zelfs de woestijndieren in de nabij gelegen Diergaarde Blijdorp zich niet lieten zien, deden twee groepen musicerende vrouwen Baroeg aan: het van oorsprong Braziliaanse maar inmiddels internationale Nervosa en Burning Witches: Zwitsers gezelschap met een zangers uit Zoetermeer. De Colombiaanse journalist Sandra Piedrahita Sánchez was present in Rotterdam, pende een stukje en vroeg of Zware Metalen het kon publiceren. Wel, hierbij. Let op: de tekst zoals die is aangeleverd is zoveel mogelijk intact gelaten. En daardoor klopt het grammaticaal misschien niet altijd, gevoelsmatig doet dat het wel.

Er zal vast wel iemand zijn die alle uitdrukkingen veel beter zal kunnen schrijven dan die ik van plan ben te schrijven in deze kroniek over wat er heeft plaatsgevonden in de Baroeg, de concertzaal in het zuiden van Rotterdam, maar hier is mijn bescheiden poging. We zullen zien of ik daar iets van bereik…

Er zijn veel passies die in mij overvloeien, de noodzaak om ze op te schrijven, om ze weerspiegeld te zien in een schrijfoefening, misschien voor toekomstige generaties en voor de nieuwsgierigen die onze passie en liefde voor de zwaarste geluiden in muziek nog niet ervaren. Ze kunnen het waarnemen met een beetje van die passie die deze teksten bezielde.

Op de middelbare school zitten bedoel ik, vele jaren geleden! Ik begon verliefd te worden op heavy metal en al zijn sub genres… het was een heel gekke liefde, waarin ik me in het begin een beetje vreemd voelde. Gelukkig vond ik een vriendin op mijn school met wie ik me kon verstoppen om van de muziek te genieten waar we stiekem naar luisterden. Ik weet dat het nu niet zo is, niemand verstopt zich nog om naar zijn muziek te luisteren! We hadden geen koptelefoon, er was geen manier om onze muziek naar andere plaatsen te brengen! Ik denk dat als je ouder bent zoals ik, je je geïdentificeerd zult voelen, iets wat nu zeldzaam is voor jonge mensen, maar dat is niet het onderwerp van deze kroniek, het is alleen om te contextualiseren en te beginnen met het oefenen van voelen of hebben wat is geleefd in context.

De nacht van maandag 8 augustus 2022. Na het overwinnen van de pandemische lockdown, herbeleefde ik de passie die Wendy en ik voelden om stiekem naar metal te luisteren. Één van onze dromen was om vrouwenbands op het podium te zien en op 8 augustus beleefde ik deze droom. Jammer dat het twintig jaar later is, er een oceaan en veel kilometers zitten tussen Wendy en mij, zij in Cali, Colombia en ik in Rotterdam, Nederland. Ik kom niet uit mijn verbazing, niemand zal dat van me afpakken, deze vrouwelijke krijgers op het podium te zien.

De Baroeg opende zijn deuren vroeg. Ik wachtte angstig op twee Colombiaanse vrienden die me op dit avontuur wilden vergezellen en die ook genoten! De Baroeg was niet zo vol als ik had verwacht maar dat deed de stemming niet dalen, de energie was nog intact, zoals ik vele jaren geleden in Zuid-Amerika beleefde. Met mijn droom heb ik veel live bands gezien! Zoveel dat ik ze niet allemaal kan onthouden! Bijna allemaal in het metalgenre, met heel weinig vrouwelijke aanwezigheid. Ik heb een paar bands met enkele vrouwen zien spelen, in de jaren negentig begonnen ze meer zichtbaar te worden, sommige met melodieuze stemmen, met gothic-, metal- of darkmetalbands. Ik moet bekennen dat het de eerste keer was dat ik twee bands zag die volledig uit vrouwen bestonden en ze waren er niet om pop te maken, of andere genres die ik niet wil noemen maar ze zouden de stijl en essentie van metal spelen.

(Burning Witches)

Burning Witches opende de avond en mijn passie voor deze droom kwam voor mijn ogen uit. De nacht was gevuld met de beste thrash metal die ik ooit heb gezien, in de beste klassieke stijl. Ze waren erg trouw aan het klassieke en brute geluid van dit genre. Het verschil was dat het vrouwen zijn, staande op een podium, met al hun kracht, met al hun eierstokken… als ik zeg dat het een geweldig gevoel is, is het omdat ik erin slaag om het te dimensioneren, die extreme kracht die deze band ons gaf, het was uniek en onherhaalbaar. En ja, hier wil ik even mee stoppen, want er zijn nog veel vooroordelen tegen vrouwen die, zonder het talent te hebben dat ze ongetwijfeld een prominente rol hebben of hebben gehad in de rockscene in het algemeen, hun erkenning altijd zeer beperkt, klein en enigszins verlegen.

Burning Witches opende de nacht zonder enige angst, stevig en getalenteerd, ze vulden ons met kracht tot het einde van hun show, om degenen onder ons die meer willen achter te laten met zin in Nervosa, een band uit Brazilië, die samen met Burning Witches op tournee is over de hele wereld. Nu toeren ze door Europa en ze zullen die reis voortzetten naar Zuid-Amerika, waar ze landen als het mijne – Colombia – zullen bezoeken.

Het slot van de nacht was niet koud, we waren erg verwachtingsvol, deze groep meiden uit Brazilië, met een mix van thrash en death metal, sloeg de nacht van deze droom voor mijn ogen neer! Het was geen normale nacht van metal in de Baroeg. Het was een brute nacht met een geweldige ontlading, vrouwelijke kracht en metal die me motiveren om dit te schrijven. Het was een unieke nacht met de glans van een vrouw, het moet gezegd worden, gewoon even professioneel als de heren muzikanten, daar bestaat geen twijfel over, metal met eierstokken, het meest extreme en goed uitgevoerde dat kan worden geleefd. Het was een groeiende maan zoals de zichtbaarheid van vrouwen in de onderwerelden van metal, zelfs de maan spande met ons samen!

Dit alles zou niet mogelijk zijn geweest zonder de dappere vrouwelijke muzikanten van de bands, zonder de organisatie van de Baroeg, om het te organiseren, een unieke en noodzakelijke ruimte voor de rock, metal en alternatieve cultuur van Nederland en voor mij persoonlijk zonder de medeplichtigheid van twee Colombiaanse vrienden, Carolina en Dani, die zonder aarzelen met me mee gingen om het te ervaren.

Heel erg bedankt voor het blijven schrijven van geschiedenis en ik hoop dat degenen die ze kunnen zien tijdens hun volgende optredens in Zuid-Amerika, geen minuut aarzelen en de damesbands volledig steunen, aanwezig zullen zijn bij de concerten die gepland staan om te genieten van Burning Witches en Nervosa, getalenteerde vrouwen die met hun kracht en doorzettingsvermogen voorop blijven lopen…

(Nervosa)

Bedankt voor het lezen! Ik hoop dat ik met deze poging mijn gevoelens heb kunnen overbrengen… Laat de sage doorgaan… metal met eierstokken moet doorgaan!

8 augustus 2022, Baroeg, Rotterdam