Metal Battle – Bruusk, Jeremia, The Shiva Hypothesis, Pariah

Vrijdag 19 februari, Hedon Zwolle

The Metal Battle speelt zich vanavond af in Hedon. Vier regionale bands strijden om een plek in de finale. En passant is het een mooie kijk voor de bands om live-ervaring op te doen en zich aan een breder publiek voor te stellen. De kleine zaal van Hedon is goed gevuld met een aantal enthousiastelingen waarvan een deel vrienden en bekenden van de spelende bands zijn. De foto’s bij dit verslag zijn van Coen Slendebroek.

De heren van openingsband The Shiva Hypothesis hebben natuurlijk een pak ervaring op zak en zij mogen de avond openen. Wat direct opvalt is dat de zanger een blikvanger van jewelste is. Hij beschikt over een even krachtige als brute grunt en ook zijn screams mogen er zijn. Als enige in The Shiva beweegt hij enigszins over het podium, de rest van de band staat er gelaten bij. De blackened death metal (die doet denken aan Temple Of Baal) wordt mede hierdoor wat lauw ontvangen door het publiek. Een tweede gitarist zou geen overbodige luxe zijn, want sommige riffs kunnen daardoor spannender worden en vooral tijdens de solo’s valt er een gat in het geluid. Het innovatieve drumwerk kan dit helaas niet altijd verdoezelen.

The Shiva Hyppothesis Hedon

Bruusk
uit Kampen mag na een korte ombouwpauze het stokje overnemen. Zij stonden onlangs al in Hedon doordat ze de finale haalden van the Battle of the Bands. Er zijn vanavond veel meegereisde fans aanwezig. Zij zien een band die vanavond pas voor de derde keer (ook eerdere optredens waren tijdens een bandwedstrijd waarbij ze beide keren als publiekswinnaar uit de bus kwam) op een podium staat. Daar is weinig van te merken want de death metal wordt enthousiast gebracht. De snarenplukkers beschikken allemaal over een of meerdere extra snaren en dat levert een massief geluid op. Dat daarin sprake is van voldoende afwisseling geeft aan dat Bruusk over een paar prima componisten beschikt. Daarvan getuigt The Suffering welke met een akoestisch intro wordt ingezet en doet denken aan My Friend Of Misery van Metallica. Met I Feed wordt een nieuw nummer gepresenteerd en ook dit vindt gretig aftrek onder het publiek.

Bruusk Hedon

Als derde band mag Jeremiah aantreden. Hun debuutalbum I Survivor komt volgende week uit en wordt dan gepresenteerd in de thuisstad Kampen. Vanavond krijgen we daarvan al een voorproefje. In het midden van het podium staat de kleinste en meest magere muzikant van de avond. Dat hij over de krachtigste start van vanavond beschikt, zal snel duidelijk worden. Lekker opgefokt schreeuwt hij zijn teksten in de microfoon en vult daarmee de groove/thrash metal van de rest van Jeremia perfect aan. Ook de rest van de muzikanten benut de volle lengte en breedte van het podium. Dat is extra knap omdat de muziek retestrak wordt uitgevoerd. Jeremiah geeft zich voor de volle honderd procent en krijgt dit dan ook van het publiek terug.

Jeremiah Hedon

Ook in Nederland loopt een band rond die zich Pariah noemt. Zij mag de avond afsluiten. Ze brengt haar muziek met veel enthousiasme en spontaniteit. Het is daarom des te jammer dat het geluid een brei is en er weinig van te maken valt. De twee gitaristen en basgitarist vullen elk potentieel rustig momentje op en daardoor wordt het publiek geen seconde rust gegund. Tekenend is dat het ineens wat minder druk is in de zaal. Pariah is de enige band die zich vanavond aan een cover waagt. Ik meen Laid To Rest van Lamb Of God te ontwaren, maar dat is door het massieve geluid niet geheel duidelijk. Zelf maalt de band er niet om en zij probeert tot het einde toe het publiek te betrekken.

Pariah Hedon

De jury wordt aan het eind van de avond het podium opgehaald en licht het juryrapport toe waarbij er van elke band een aantal positieve en verbeterpunten worden opgesomd. Bruusk wordt (net als tijdens de eerste twee optredens) publiekswinnaar. The Shiva Hypothesis wordt tot winnaar van de avond uitgeroepen en mag op 12 maart in Estrado (Harderwijk) gaan strijden in de finale.

Jury Hedon