Mass Deathtruction Contest Round 5, Frontline Gent

Mass Deathtruction Contest Round 5, Frontline
4 juni 2011, Gent

FLYER

In de aanloop naar Mass Deathtruction 2011 vinden er ook een paar voorrondes plaats, zo ook in Gent. Atreus en Steengruis kon ik door omstandigheden (zoals men dat noemt) niet meemaken, de avond begon bij de derde band op het programma, Sleepless Malefice, uit Oostende (grotendeels dan toch). Enkele bands konden er deze avond ook niet bij zijn (onder andere Asatru).

Sleepless

Sleepless Malefice is een vrij nieuwe band die een complexe mix van death metal brengt, in combinatie met wat hard/deathcore (breaks en screams) en zogenaamde djent (Meshuggah) tussendoor om de sfeer er in te houden. Ondanks het feit dat de rode draad soms wat veraf was, leek het publiek dit behoorlijk te lusten. Techniek en agressie met vrij veel variatie, een geslaagde combinatie bleek later op de avond.

fungus

Tweede band die ik kon aanschouwen was Fungus Inc. Deze mannen putten nog steeds hun debuut Rott ‘n’ Roll uit en stonden voorheen bekend om het feit dat ze wel eens in vrouwenkleren zouden optreden, inclusief de nodige alcoholische dampen. Dat was deze keer echter niet het geval. Het publiek (vijf man, een schoonheid en een paardenkop) was beestig enthousiast, terwijl er zich op het buitenterrein een gezellige praatsfeer ontwikkelde. De death metal met een rockende groove klonk bijzonder complexloos, in tegenstelling tot Sleepless Malefice, maar was perfect voor een rechttoe rechtaan beukhoofd. Prima set.

SB bandlogo

Afsluiter en bekendste band van de avond was Serial Butcher. Met A Crash Course in Cranium Crushing bracht het één van de beste Belgische brutal death metal-albums van de laatste jaren uit. Ik was dan ook terecht benieuwd. Even aanpassen aan de wat steriele drumsound, maar vanaf dan werd het een feestje. Dankzij de vele tempowissels werd zowel gepit, gedanst als gesmurft en vooral ook veel gezweet. Er werd van wal gestoken met Blowjob From A Decapitated Whore en vanaf het vierde nummer Reduced To A Sausage sloeg de vlam pas echt in de pan met bruut gewelddadig duw- en trekwerk. Na het titelnummer van A Crash Course In Cranium Crushing werd de Dying Fetus-cover Kill Your Mother Rape Your Dog van stal gehaald, tot groot jolijt van de aanwezigen. Bowel Soup was als voorlaatste aan de beurt (prima nummer) en na Mutilated Babysitter’s Corpse deed men de boeken helemaal dicht. Vermoeiende set van een band in vorm.

Op het einde van de avond werden de stemmen geteld en kwam Sleepless Malefice als winnaar uit de bus. Wie Serial Butcher kan verslaan verdient het wellicht ook om door te gaan. Hoe dan ook, een amusante avond met domestieke death metal.