Manegarm, Slechtvalk en Nevelheim

Manegarm, Slechtvalk en Nevelheim
Vera, Groningen, 17 december 2006

Het is zondag, koud en rustig op straat. Niet alleen op straat. In de Groningse Vera is het ook geen volle bak. Maar dat maakt niet uit! De warme Vera is gevuld met fijne muziek.

De beurt is aan het Nederlandse Nevelheim, een band die elkaar lijkt ontmoet te hebben bij de schaakclub. De muzikanten staan er als een stel houten klazen bij en letten te veel op hun muziekspel. De muziek is ook niet geweldig. Het is simpel en nog maar 100 keer eerder gedaan. Zodra er een dame met een viool het podium op loopt word het voor de meeste mensen wat interessanter. Het meisje kan redelijk spelen en zorgt voor een leuke afwisseling. Maar toch kan deze band beter bij de schaakclub blijven. Dat is misschien wel spannender.

Slechtvalk volgt. Zoals altijd komt de band met corpse paint het podium op. Vanaf het begin tot het eind is de band redelijk overtuigend. Strak spel, leuke samenwerking. Wat nog steeds jammer is, is dat de gitarist/zanger een microfoontje naast z’n hoofd hangen. Daardoor valt af en toe zijn geluid behoorlijk weg. Zonde, want dat komt heel sterk over. Op een bepaald moment heft zanger Othar z’n flesje bier. Weinig mensen reageren. Na het volgende nummer zouden er, volgens hem, wel wat meer flesjes de lucht in kunnen. Mooi! 10 bier van de metalband. Dat valt helaas tegen, maar hij maakt het goed met het ijzersterke nummer Thunder of War. Dat nummer ligt zo lekker in het gehoor. Strak, energiek en stoer. Een heel mooi optreden van deze heren!

De afsluiter is Manegarm. Wat is dat een geweldige band! Over het podium holt een violist met een flinke bos blonde krullen heen en weer. En hij speelt ook nog eens goed! Als je net binnenloopt hoor je zang maar zie je geen zang. De drummer is tevens ook de zanger. De conditie die je daar voor nodig lijkt te hebben is een conditie om ‘u’ tegen te zeggen. De gitaristen spelen leuk samen en leuk met het publiek. De nummers zijn afwisselend en niet zo vreselijk eentonig zoals bij de eerste band. Er was nog wel een aardig discussiepunt deze avond. De eerste band stond precies goed zoals eerste band. Maar had Slechtvalk headliner moeten zijn? Nee. Slechtvalk was goed. Dat absoluut. Maar Manegarm was ook erg sterk en stond, met hun stoere en energieke muziek, op de goede plek!