Machine Head in Tilburg

Machine Head in Tilburg
013, 29 februari 2016

Waarom is niet helemaal duidelijk, maar Machine Head-opperhoofd Rob Flynn is op oorlogspad tegen de pers. Waren bij het vorige bezoek van zijn band aan Nederland fotografen van digitale media niet welkom, in Tilburg worden journalisten zelfs helemaal geweerd. Want, zo verklaart Flynn, deze avond is voor ‘de die-hards, de Head Cases en daarbij zijn vreemdelingen niet welkom’. Zware Metalen laat zich daar natuurlijk niet door afschrikken en is gewoon present, maar uw anonieme scribent noteert vooraf alvast dat met een dergelijk statement, de belofte om onder de noemer ‘An evening with Machine Head’ tweeënhalf uur te spelen én een pittige toegangsprijs van tegen de vijftig euro, de band voor zichzelf de lat hoog legt.

Machine Head - tour

Om klokslag half negen wordt furieus afgetrapt met Imperium en daarna gaat het in hoog en strak tempo door met Beautiful Mourning, Now we Die, Bite the Bullet, Locust en Ten Ton Hammer. De propvolle 013 wil Machine Head? De propvolle 013 krijgt Machine Head. Want: wát een beest van een band staat er vanavond op het podium. Ten opzichte van de vorige keer is de aankleding iets minder stijf en ontbreken de banieren en de strakke, gezamenlijke outfits, maar ook nu straalt de professionaliteit van deze band af. Nog meer misschien wel, want de Amerikanen denderen maar door en vuren de ene na de andere klassieker op het publiek af.

Dat publiek is aan het begin van het optreden nog niet fanatiek genoeg naar de zin van de heer Flynn, maar zijn constante oproepen tot headbangen en het vormen van een circle pit hebben effect en het duurt niet lang of het zweet klotst tegen de Tilburgse wanden op. De bandleden geven daarbij zelf graag het goede voorbeeld en stuiteren erop los. Met name bassist Jared MacEachern geeft zo nu en dan een masterclass headbangen weg.

Machine Head - band 2

Met deze mate van energie en intensiteit moeten er in een avondvullende show wel wat rustpuntjes worden ingebouwd en die zijn er in de vorm van een verschijnsel dat de laatste jaren langzaam is uitgebannen van concerten: solo’s. Gitarist Phil Demmel en drummer Dave McClain mogen ieder hun techniek showen. Tussendoor wacht een intense uitvoering van Darkness Within. Al tokkelend op zijn akoestische gitaar vertelt Flynn over de vele doodsbedreigingen die hij heeft gehad nadat hij zich had uitgesproken tégen de racistische uitspattingen van Down-zanger Phil Anselmo. Spijt van het uitdragen van zijn standpunt heeft Flynn zeker niet: binnen metal is immers geen plaats voor racisme, zo laat hij weten. Want juist hier, op de concertvloer, tellen ras, kleur, afkomst en geslacht niet. Hier zijn we allemaal broeders en zusters.

Machine Head - logo

Na de rustpunten en de mijmeringen wordt de botte bijl weer opgepakt met Bulldozer en Killers and Kings. Het inmiddels stokoude Davidian (1994) wordt met veel enthousiasme onthaald en de strofe ‘Let freedom ring with a shotgun blast’ klinkt tot diep achterin de zaal. Waar in Utrecht het magazine Aardschok de nodige complimenten kreeg, zet Flynn nu de 1995-editie van Dynamo Open Air in de aandacht. Aestehetics of Hate wordt opgedragen aan deze legendarische editie van het openluchtfestival in Eindhoven waarvan nooit duidelijk zal worden hoeveel bezoekers er exact op afkwamen, maar het officiële cijfer 120.000 is. Flynn vertrouwt het publiek toe dat hij voor aanvang van het Machine Head-optreden vijf keer in een half uur naar het toilet moest en dat het festival meer dan twintig jaar later nog steeds een diepe indruk bij hem achterlaat.

Machine Head - band

Terwijl ieder besef van tijd en plaats langzaam wegsijpelt en het er op begint te lijken dat het leven alleen maar uit één grote Machine Head-show bestaat, spelen de vier mannen op het podium door alsof hun laatste uur heeft geslagen. Game Over en Old komen voorbij, en zelfs Blood for Blood, dat jaren geleden al van de setlist is gehaald. Toch blijken ook deze vier Amerikanen niet onsterfelijk en met een werkelijk fenomenale versie van Halo wordt afscheid genomen van een publiek dat niet meer dan tevreden kan zijn.

1. Imperium
  2. Beautiful Mourning
  3. Now we Die