Lordi in P60

Woensdagavond in Amstelveen. Terwijl de winkels aan het afsluiten zijn, begint er langzaam maar zeker een rij te vormen voor de deuren van P60. Reden is het optreden van de Finse Eurovisiesongfestival winnaars Lordi. Voordat de monsters het podium zullen betreden, is het eerst de beurt aan maar liefst twee voorprogramma’s.

Als eerste is het de beurt aan het Zwitserse Silver Dust om het publiek te vermaken. Via een kort filmpje worden we het optreden ingetrokken. Snel is duidelijk dat de metal van deze band niet voor iedereen is weggelegd. Teksten die afwisselend in het Frans en het Engels zijn, gecombineerd met een grunt-achtige brul en muziek die zwaar leunt op de drums. Dat laatste is overigens een goede zet, want drummer Mr. Killjoy weet wel raad met zijn rondslingerende drumstokken. Toch blijf ik het gehele optreden het gevoel houden dat deze band wel erg ondersteund wordt door bandopnames. De zogenaamde ode aan Slagerij van Kampen op het einde van deze set is een leuke afsluiter en doet de balans van het optreden nog enigszins positief uitvallen.

Shiraz Lane dan. Als ik meld dat de grote vraag is of deze Finnen nou de beschikking hebben over een zanger of een zangeres, dan weet jij gelijk onder welk genre we deze band kunnen scharen. Glam metal natuurlijk en wel in de stijl van Skid Row en Guns ‘n’ Roses. Slechts één album heeft deze band op zijn naam staan, maar weet daarmee wel te overtuigen. Alleen ballad Bleeding is live een misser, omdat het tempo dan omlaag gaat, maar voor de rest weet de band de aandacht van het publiek goed vast te houden. Zanger (!) Hannes Kett doet goed zijn best om het publiek mee te krijgen. Ikzelf ben overtuigd door Shiraz Lane en zal deze heren in de gaten houden. Zonder twijfel zijn er meer mensen die er na vanavond zo over denken.

Als even na tienen de Kiss-klassieker God Of Thunder door de zaal klinkt, weet iedereen dat het tijd is voor de hoofdact van vandaag. Lordi-zanger Mr. Lordi is groot fan van de Amerikaanse band en dat zal vanavond te merken zijn ook, met name aan de showelementen. Zo zien we bij opener Let’s Go Slaughter He-Man, al een Skeletor het podium op lopen. (Voor de jeugd die niet weet wie dat is, google het!) Er zullen vanavond meer gastoptredens volgen. Zo zien we nog een non voorbij komen, een priester, een vrouw die geopereerd moet worden en natuurlijk de monsters van de band zelf. Zoals het grote voorbeeld, staat ook bij Lordi de show centraal. Muzikaal is het erg degelijk wat de Finnen laten horen. Hier en daar zijn er enkele opnames ter ondersteuning te horen, maar door het publiek zal daar niet om gemaald worden. Dat geniet vooral van de show.

Net als Kiss weet Lordi donders goed hoe je je publiek moet vermaken. De zang stond dan misschien ietwat zacht afgesteld vanavond, de nummers worden stuk voor stuk meegezongen door de aanwezige fans, die duidelijk vermaakt zijn door dit optreden.

Setlist Lordi:

1. God of Thunder
  2. SCG VIII: Opening Scene