Legion of the Damned, Simplon Groningen (CD Presentatie)

Simplon, Groningen, 19 januari 2007

Voor het eerst in mijn leven betreed ik de Simplon in Groningen. Mijn eerste indruk van deze zaal is dat het er goed “georganiseerd” is. Als ik naar beneden loop hoor ik al de klanken van de opener van deze avond Commandant. De eerste indruk die de band geeft is dat het niet echt iets te maken heeft met “grind” zoals deze band zelf hun muziek omschrijft, wel wat invloeden maar toch. In eerste instantie klinkt het wel aardig maar begint het toch al snel te vervelen. En ja dat is ook wel aan het publiek te merken die steeds minder aandacht schenkt aan deze band. De gedachten van “mijzelf” waren al dat deze band nog niet zo lang bestaat. En ja hoor daar komt al het verlossende woord van de zanger zelf dat ze voor dit optreden nog maar drie keer hadden gerepeteerd. Dat was op het laatst ook wel te merken en mocht voor mij deze “band” ook wel snel door de setlist heen zijn .Leuke band maar jongens toch maar eerst eens goed oefenen voordat jullie weer eens een optreden gaan verzorgen.

Na een korte pauze is het de beurt aan de heren van Katafalk. Een band waar ik ook net als de headliner naar uitzie. Na een korte intro bekend van de film Clock Work Orange opent katafalk met het nummer CannonFodder. Het geluid was niet al te optimaal wat ik anders wel had verwacht van de geluidstechniek van Simplon wat “wel” op hun website wordt vermeld.Het geluid van de gitaristen was te zacht en de drums te hard waardoor de sound van de gitaristen volledig werd weggedrukt. Maar goed genoeg hier over gepraat en maar terug in de realiteit. Wat ik tot mijn verbazing zag is dat, en ja wel hoor “Henk” van God Dethroned zich bevond op het podium die de taken op deze avond overgenomen had van bassist Jurjen die andere verplichtingen had. Een Groningse onderonsje maar petje af voor Henk die dit deze avond goed oppakt. Met o.a. nummers van de nieuwe EP Deaths Contradiction is Katafalk toch wel 1 van de death/thrash bands die het live op het podium waar maakt. Geslaagd

Wel nu is het de beurt aan toch wel één van de beste thrash bands van Nederland tot nu toe Legion of the Damned (voorheen Occult). Met de nieuwe cd Sons of the Jackal brengt deze band wederom weer een perfect schijfje op de markt. Bij de eerste tonen van het openings nummer Sons of the Jackal zie en hoor je meteen al dat deze band staat als een huis. Met nummers als Werewolf Corpse en Into the Eye of the Storm bangt het publiek er al aardig op los en kan ik mij zelf ook al niet beheersen. Maar ja toch maar even bij de les blijven om ook wat foto shots te maken van deze band. Met vijf nummers van de nieuwe cd Sons of the Jackal en vele nummers van de vorige albums is dit toch wel 1 van mijn favoriete bands van nu en dat uit ons eigen Nederland. En bij deze ben ik ook heel blij dat deze band binnenkort op tour zal gaan met Kreator, Celtic Frost en Watain. Want zeg nu eerlijk het wordt ook wel eens tijd dat deze band nu eens echt zal doorbreken!!!! en dan als volgt tot één van de “grootste” thrash bands zal behoren op deze aardbol. En ja zoals je al weet zijn ze wel uitgekozen door niemand minder dan Kreator om deze tour als voorprogramma te vergezellen. Legion of the Damned bedankt voor deze “super” avond van jullie cd presentatie en dat toch wel hier in het hoge noorden als jullie zelf uit Limburg komen.