Laster, Lubbert Das en Turia in Zwolle

Laster, Lubbert Das en Turia in Zwolle
Zaterdag 18 april, Hedon

Met enige regelmaat zijn de metal-koffieconcerten in Hedon terug. Meestal wordt er deathmetal geserveerd op zondag. Dit keer op zaterdag, en de line-up bestaat uit blackmetalbands. Post-blackmetalbands welteverstaan. Hoewel er vast wel koffie te krijgen is, vindt het bier gretiger aftrek. Wat is gebleven zijn de gratis entree en fotograaf Coen Slendebroek, die opnieuw tekent voor de foto’s. Helaas wordt op de dag zelf bekend dat Folteraar wegens ziekte af moet zeggen.

Vanavond debuteert de band Turia live. De band werd begin 2015 opgericht en heeft dan ook nog geen releases op zijn naam staan. Sterker nog: op internet is vrij weinig te vinden, zelfs geen Facebook. Dan maar eens zien hoe de band het er op diens live-debuut vanaf brengt. Het drietal staat statisch op het podium, de gitarist het eerste deel van het optreden zelfs met zijn rug naar het publiek toe. Zijn gitaargeluid wordt uitversterkt via een basversterker en vervormt door twee distortions hetgeen voor een bak lawaai en een erg wollig geluid zorgt. En dan de zangeres. Ze oogt een jaar of achttien en doet niet meer dan vrij willekeurig hier en daar een scream plaatsen. Deze klinkt ziek, op het psychotische af. De eerste paar minuten is het vermakelijk, naarmate het optreden vordert en er nog geen teksten bij de nummers te horen zijn lijkt het alsof we naar een jamsessie staan te kijken. De muziek van Turia is onderhoudend voor een minuut of twintig, daarna krijgt de sleur er vat op. Gelukkig stopt het optreden net op het juiste moment. Een redelijke opener en een aardig live-debuut.

Turia live

Lubbert Das (vernoemd naar een schilderij van Hiëronymus waarin van de hoofdfiguur een stuk uit zijn hersenpan wordt gesneden om hem van zijn domheid af te helpen) is sinds 2012 actief en bracht slechts één demo uit. Tweederde van de band kan blijven staan/zitten. De gitarist van Turia hoeft slechts zijn gitaar te verwisselen voor een basgitaar en dan kan het los. De post-blackmetal valt beter in de smaak mede vanwege het betere geluid en het feit dat er iets meer variatie in de muziek waar te nemen is. Op drumgebied vallen enkele foutjes waar te nemen. De drummer mist tegen het eind van het optreden opvallend vaak een bekken, wellicht dat twee optredens achter elkaar zijn fysieke tol begint te eisen? Lubbert Das ramt er verder danig op los en de band gaat enthousiast tekeer. Aan de publieksreactie te zien valt het allemaal in de smaak.

Lubbert Das live

Laster wordt op de digitale flyer aangekondigd als zijnde muziek uit de krochten van Utrecht. Dat daar weinig goeds huist weet iedereen die zich na de avondschemering op straat durft te begeven. Wat dit vanavond op zal leveren is inderdaad een duister en grimmig muzikaal optreden. Er wordt eerst uitgebreid de tijd genomen om te soundchecken en wanneer het optreden losbarst, wordt duidelijk dat dit een goede investering is. Het geluid is hard maar alle instrumenten zijn van elkaar te onderscheiden. Daardoor valt goed op dat de bassist uitstekend staat te musiceren. Met subtiele loopjes wordt de toch al niet luchtige muziek volledig dichtgesmeerd. Hierbij lukt het hem om af en toe over het podium te lopen en wordt er zowel muzikaal als optisch een goede show neergezet. De pestmaskers die de bandleden dragen werken mooi sfeerverhogend al blijkt het drinken van een biertje wel wat lastig. Nadat de reguliere set afgelopen is blijft de band wat op het podium dralen. De maskers worden afgezet en nog eenmaal knalt er een nummer de speakers uit.

Laster live

Gezien het hoge bezoekersaantal (de zaal is de hele avond goed gevuld) leeft blackmetal nog in Zwolle en omstreken. Wel jammer dat geen van de spelende bands merchandise bij zich had.