Lamb of God in Vosselaar

Lamb of God in Vosselaar
19 juni 2009, Biebob

Het blijft fijn wanneer bands ervoor kiezen om tijdens een grootschalige festivaltour wat kleine showtjes weg te geven. Neem nou Lamb of God. Een dag voordat het Sonisphere festival in Nijmegen losbarstte, stond de band in de Biebob, een intiem zaaltje in het Belgische Vosselaar. Nu zie ik de meeste bands toch liever in een kleine zaal dan op een groot festival en ik liet deze kans dan ook niet aan me voorbij gaan.

LambofGod

Een compleet uitverkochte Biebob maakte zich rond 21:00 uur klaar voor een dik anderhalf uur Lamb of God. Na de intro The Passing kwam logischerwijs het tweede nummer van het nieuwste album Wrath, In Your Words. Als bezeten varkens krioelden de aanwezigen door elkaar en ook ondergetekende kon het niet laten om hier en daar wat slaag uit te delen. Een optreden als deze is mijns inziens dan ook het beste te beschrijven vanuit het heetst van de strijd, niet vanaf een of andere eliteplek. Het nieuwe album kwam verder aan bod met ondermeer Contractor, Dead Seeds en Set To Fail. Het geluid stond loeihard maar ondanks dat werd het geen onoverzichtelijke rommel. Nee, Lamb of God denderde hand in hand met professionaliteit door een afwisselende set vol bekende beukers en het zieke stemgeluid van Randy Blythe kwam en prima bovenuit. Zoals het hoort.

Ouder werk zoals Ruin, afkomstig van As The Palaces Burn (2003) werd moeiteloos afgewisseld met eerder genoemde krakers van Wrath en mijn persoonlijke favoriet Sacrament. Een goed uitgevoerde versie van Walk With Me In Hell en een wat tragere uitvoering van Redneck deden de massa wederom flink kolken. Laatstgenoemde track werd voorzien van een fijne circlepit en ook een wall of death bleef uiteraard niet uit. Als dan ook nog Ashes Of The Wake (2004) wordt aangehaald met het gestoorde Laid To Rest en het bijna verplichte Now You’ve Got Something To Die For lijkt het feest compleet te zijn.

Op de bijna ondragelijke warmte na, bestond deze avond enkel uit momenten om met veel plezier aan terug te denken. Lamb of God blijft ook in Europa aan de groeiende hand maar zolang ze het kleine blijven eren, draag ik ze een warm hart toe. Prima concert!