Krisiun plus supports, 26 feb, De Gloppe, Leeuwarden

Krisiun plus supports, 26 februari, De Gloppe, Leeuwarden

Death metal stond deze zondagavond centraal in een lekker volgepropte Gloppe. Drie Nederlandse bands en het Braziliaanse Krisiun tracteerden het publiek op een avondje brute en retestrakke death metal.

Rond een uurtje of 5 mocht het lokale Morblast de aftrap geven. Deze band heb ik al enkele malen eerder aan het werk gezien en weet met hun Morbid Angel achtige death metal de sfeer er al aardig in te brengen. Ik heb het niet vaak meegemaakt dat al bij de eerste band De Gloppe zo ramvol mensen stond. Ik moest me dan ook een weg naar voren vechten om een enigzins acceptabele foto van Morblast te maken. Wat me ook opviel was dat het geluid al bij Morblast uiterst acceptabel was. Grote klasse!

foto morblast

Dit pakte ik bij Toxocara wel even anders aan. Dit vijftal rond leden van onder andere The Monolith Deathcult en Prostitute Disfigurement heeft zich middels Imminent Repulsion in de topregionen van de vaderlandse death metal geplaatst. Zanger Kevin heeft reeds bewezen een sterke frontman te zijn, en dat is deze avond niet anders. Nummers als Egoist Existence en Der Rattenkrieg worden met het nodige fanatisme door de band gespeeld. Met zo’n knaller van een debuutplaat en sterke optredens kan deze band het wel eens ver gaan schoppen.

tox1

tox2

Severe Torture kon deze avond wegens ziekte van één van de gitaristen helaas niet in volle bezetting spelen. Dit mocht echter niet deren. De band rond frontman Dennis Schreurs gaf zich zoals normaal voor de volle 100 procent. Oudere nummers zoals Feces For Jesus, Decomposing Bitch en Baptized in Virginal Liquid werden moeiteloos afgewisseld met nummers van hun laatste meesterwerkje Fall of the Despized waarvan onder andere de nummers Endless Strain of Cadavers, Consuming the Dying en End of Christ werden gespeeld. Severe Torture wist ook deze avond ondanks het gemis van een gitarist maximaal te overtuigen. Vooral bassist Patrick weet mij keer op keer te verbazen met zijn vingervlugge baswerk. Dit moet toch zeker één van de betere bassisten uit de vaderlandse death metal scene zijn. Petje af voor Severe Torture en ik kijk uit om deze band snel weer eens live te kunnen aanschouwen.

sev1

sev2

Strak, strakker….Krisiun. Allejezus, dat drie mannetjes zo’n vette en strakke sound te voorschijn weten te toveren. Met m’n bek open heb ik ademloos de hele show staan kijken. Eigenlijk had ik verwacht dat de nadruk vooral op de laatste CD AssassiNation zou liggen, maar er werd vooral ouder materiaal gespeeld. Een bloemlezing uit hun gehele ouvre kwam voorbij, zonder ook maar een moment te vervelen. Zanger/bassist Alex riep het publiek meermalen toe dat Krisiun ook maar een stel gewone jongens zijn die toevallig een potje metal spelen en dat zonder support van de fans een show als deze niet eens mogelijk zou zijn. Sympathieke gasten. Naast Vicious Wrath en Decimated van het nieuwe album kwam tot grote vreugde van het talrijke publiek ook Conquerors of Armageddon voorbij wat voor een vette pit zorgde. Door drummer Max werden we nog getracteerd op een drumsolo. Meestal zorgt dit voor een dip in de show, maar tijdens het hypersnelle geblast van Krisiun was dit een welkome afwisseling, en aan de reacties van het publiek te horen was ik beslist niet de enige die er zo over dacht. Na pakweg een uur was de koek weer op, en dankzij het vrij vroege tijdstip dat de bands begonnen te spelen konden ook de mensen die de maandagochtend weer op hun werk werden verwacht ook op een niet al te laat tijdstip weer richting huiswaarts keren. Dit was een zeer geslaagd avondje met een stel geweldige bands!

kris