Karma to Burn in Oostburg

Karma to Burn, Cowboys and Aliens en Swamp Machine in Oostburg
1 augustus 2011, The Lane

Met trots verkondigde The Lane in Oostburg dat op 1 augustus de stoner metal-band Karma to Burn op de planken zou staan. Hoewel mening liefhebber de afstand naar het zuidelijkste puntje van Zeeland wellicht wat teveel van het goede vindt, wist ik direct waar ik deze avond zou vertoeven. The Lane is praktisch om de hoek en dus op kruipafstand, kan ik u met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen.

Voordat het trio uit West Viginia aan de beurt was, kregen we eerst twee voorprogramma’s voorgeschoteld. De eerste was Swamp Machine. Hoewel de band nog niet zo lang geleden ontstaan is, hebben alle leden hun sporen reeds verdiend in andere bands. Meest opvallende verschijning op het podium is drummer Mattes die zich enige tijd geleden bij Spoil Engine heeft gevoegd. Gitarist Mehidah en zanger/bassist Koen heb je wellicht nog wel eens zien spelen met het inmiddels overleden The Massacrista. Vanavond was het echter tijd voor zompige stoner die de bandnaam meer dan eer aan doet. Trommelvliezen raakten in paniek terwijl de band met gevarieerd tempo en veel instrumentale passages het publiek voorzag van kenmerkende, nostalgische maar desondanks opvallend frisse geluidsgolven. Er komt binnenkort een EP uit, dus beter zullen de liefhebbers van rasechte en loodzware stoner even de oortjes spitsen! Prima optreden.

Swamp Machine

Bij opvolgers Cowboys and Aliens werd het aanwezige publiek ontdaan van de moerasdamp die inmiddels het goedgevulde zaaltje had gedomineerd. De Belgen speelden een energiekere vorm van rock met subtiele knipogen naar het stonergenre. Met een gedreven zanger en een duidelijk in het element zijnde band achter hem werd het feest voortgezet met wederom hard (zoals het hoort) geluid en een meer en meer opgewarmd publiek. Nu ik dit zo zit te schrijven kom ik erachter dat ook mijn alcoholpromillage reeds enkele barrières had overschreden en ik me de details van dit optreden niet geheel meer kan herinneren. De band kon in ieder geval op veel bijval rekenen en was toch een beetje de vreemde eend in de bijt vergeleken met de andere bands die het vooral van hun zware (instrumentale) passages moeten hebben. Al met al toch zeker een prettig optreden van deze heren. Hopelijk tot snel!

Cowboys and Aliens

Niet veel later begaf het publiek zich massaal richting het podium van het zaaltje om Karma to Burn van dichtbij mee te maken. Inderdaad meemaken, want de drie Amerikanen zijn live een belevenis. Sinds 1994 is men actief en niet meer weg te denken uit de stoner/metal-scene. Uiteraard kwamen er vanavond ook alleen maar instrumentale nummers voorbij. Hoe knap is het als je als band je publiek voor meer dan een uur geheel weet te boeien. Gedurende de complete speeltijd gingen de kopjes op en neer op de aanstekelijke ritmes en nog aanstekelijkere riffs van het drietal. Wat valt er nog te zeggen over het geluid? De piep in mijn oren zegt gewoonweg genoeg. Het was geweldig om te zien hoe bassist Rich en gitarist William rustig de ene riff na de andere uitkakten terwijl de aanwezigen hiervan zichtbaar met volle teugen genoten. Karma to Burn speelt dit jaar nog flink wat keren in ons land, dus liefhebbers van de band en stoner in het algemeen mogen zich geroepen voelen de concertagenda even te raadplegen!

Karma to Burn

Karma to Burn

Karma to Burn