Kansas in Tilburg

Kansas in Tilburg
Tilburg, 25 juli 2014

Veertig jaar bestaat het eigenzinnige progrockgezelschap Kansas inmiddels. Bekend van de kampvuurballade Dust In The Wind. Kansas is echter (veel) meer dan dat. Zware Metalen bezocht de Nederlandse jubileumshow die een uniek tintje had. Gezichtsbepaler Steve Walsh heeft namelijk besloten na deze tournee te stoppen als bandlid van Kansas.

kansas

Heel druk is het deze vrijdagavond niet. Had dat met de kermis te maken op een steenworp afstand van 013? Yes verkocht niet lang geleden de zaal uit, Kansas bij lange na niet. Toch is de zaal goed gevuld met voornamelijk mannen van middelbare leeftijd. Er is geen voorprogramma.

kansas

Rond de klok van negen betreedt een roadie het podium om te vermelden dat er vanavond geen merchandisestand is, maar dat wanneer je een foto van de band maakt en deze bij je bestelling voegt, je maar liefst 15% korting krijgt op Kansas-parafernalia. Een beschamende vertoning. Kort daarop betreden de heren van Kansas gelukkig het podium. Voor een backdrop met een beeltenis van het debuutalbum, maar met een verder sobere podiumaankleding start de band met het instrumentale Mysteries and Mayhem / Lamplight Symphony, gevolgd door het machtige The Wall. Muzikaal prima, qua zang wat minder. De stem van Walsh is er met de jaren niet op vooruit gegaan. De hogere regionen moeten uit zijn tenen komen, terwijl hij bijna overal een octaaf lager zingt. Het doet niet veel af aan de genietbaarheid van de setlist. Die is werkelijk om van te smullen. De hoofdmoot komt van de platen uit de jaren ’70. Mensen die het live-album Two For The Show kennen herkennen een aanzienlijke overlap.

kansas

Ondanks het feit dat Kerry Livgren al jaren niet meer in de band speelt worden de uivoeringen authentiek gebracht. Minpuntje vind ik dat Walsh niet alleen het leeuwendeel van de zang voor zijn rekening neemt, maar ook alle toetsenpartijen doet. Daar laat hij nog wel eens een steekje vallen. Violist Ragsdale neemt zo nu en dan de gitaar ter hand om een nummer als Fight Fire With Fire kracht bij te zetten. Dat is dan wel weer prima.

kansas

Ondanks de toch wel aanwezige minpuntjes vliegt de avond voorbij. Dat zegt genoeg. Wat mij betreft hadden de heren nog wel even door mogen gaan. Tegelijkertijd ben ik benieuwd naar de toekomst van Kansas. Zal Greer iemand van Seventh Key weten te verleiden om de band in leven te houden of zijn we getuige geweest van een van de laatste optredens van Kansas? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben in ieder geval blij de band nog eens te hebben gezien.

Setlist:

1. Mysteries and Mayhem / Lamplight Symphony
  2. The Wall