Kamelot en Leaves’ Eyes in Plato

Fairyland, Leaves’ Eyes en Kamelot, Plato Helmond
Helmond – 30 Maart 2007

Gewapend met energiedrankjes, een mp3 speler en verse broodjes gaan Remi en ik vandaag op pad. We reizen af naar Helmond, waar vanavond Leaves’ Eyes en Kamelot zullen optreden. Tijden heb ik me lopen verheugen op dit concert en ik zorg dan ook voor een mooi plekje vooraan. De dag ervoor stonden de bands in de Boerderij in Zoetermeer. Allebei de shows waren helemaal uitverkocht en rond 19:00 uur is het dan ook al aardig druk bij Plato. Naar mate de avond vordert wordt het meer dan een beetje druk en ook meer dan een beetje warm. Plato begint een beetje op een snelkookpan vol spruitjes te lijken. Beetje jammer wel, want dat zorgt er voor dat het publiek niet echt helemaal los gaat.

Fairyland

Bij binnenkomst in de zaal was Fairyland duidelijk nog druk bezig met de soundcheck. De Franse band, die werd opgericht in 1998, had er duidelijk zin in. Wel een beetje een raar gezicht als je zo binnen komt vallen maar er werd meteen een nummer gespeeld en iedereen denkt dat het al begonnen was. Met z’n vijven stonden ze op de bühne, wat het podium wel een beetje vol maakte. Pas op het moment dat de band afliep ging het grote licht uit en begon de band pas echt. Helaas liet het geluid te wensen over. De zanger was echt heel slecht (te verstaan) en de instrumenten klonken als een grote mengelmoes. Zo kwam de Symphonic Metal die de band vol overgave speelde niet goed tot zijn recht. Met nummers als onder andere The Awakening kregen ze het publiek toch wel mee. De interactie met het publiek was wel heel erg leuk, en soort compensatie van het geluid. Aan het einde van hun optreden kregen de mensen vooraan een handje en verlieten de mannen het podium. Leuk optreden wel, maar het geluid was meer dan een beetje slecht. Als de enige verstaanbare zang van de op band opgenomen koortjes komt, ben je wat dat betreft niet echt goed bezig.

Fairyland

Leaves’ Eyes

Nadat de vijf stoere mannen het podium hadden verlaten en één van de drie drumstellen die op het podium stonden was weggehaald was het de beurt aan de Noorse band Leaves’ Eyes. De in 2003 opgerichte band speelt voornamelijk Gothic Metal. En ook deze band komt met z’n vijven. Een klein, dun vrouwtje in een prachtige blauwe jurk betreedt het podium. Zodra de muziek begint en het vrouwtje, die Liv Kristine blijkt te heten, begint te zingen zakt de moed mij in de schoenen. Weer is de zang totaal niet te horen. Omdat ik dichtbij sta kan ik de stem wel een klein beetje horen maar die reikt nooit zo ver dat ze het achterin Plato ook kunnen horen. Gelukkig verbeterd dit na een tijdje wel. Na een nummer of vier is in ieder geval een beetje te verstaan wat er gezongen wordt.

Wat ik ontzettend leuk vind, is dat er naast een zangeres ook een grunter is. Deze man heet Alexander Krull en is de gelukkige echtgenoot van Liv. Tussen het grunten door staat hij heftig te headbangen, waarbij ik het één en ander aan zweetdruppels mag opvangen. Maar dat gaf helemaal niets. Want ik was echt onder de indruk van deze band! Met onder andere Ocean’s Way, The Crossing en Into Your Lights wordt het publiek helemaal ingepakt. Liv kijkt af en toe de mensen in het publiek met haar zeeblauwe ogen aan en Alexander staat rustig handjes met iedereen te schudden. Als er na een tijdje iemand met een camera en een sticker ‘DVD’ het podium opkomt en wordt verteld dat de opnames die ze maken op hun nieuwe DVD komen is het feest compleet. Het publiek geniet van alles wat de band doet, en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn.

Leaves eyes

Kamelot

Jammer dat we zo vreselijk lang moeten wachten! Omdat alles zo snel klaar stond dacht ik dat de band snel het podium zou betreden. Maar niets is minder waar en het geduld van het publiek wordt aardig op de proef gesteld. Ondertussen wordt het steeds drukker en ook de temperatuur stijgt tot het kookpunt, mede daardoor krijg ik het enorm benauwd tussen als die mensen vooraan bij het podium en zoek beschutting aan de zijkant van de zaal. Helaas was het geluid daar wel een stuk minder. Met name de zang was daar ook weer niet goed te horen. Maar het was te druk om weer een ander plekje te zoeken. Het is duidelijk dat de meeste mensen voor Kamelot zijn gekomen. Ze worden niet teleur gesteld. Kamelot zet een daverend optreden neer. Naast het bekendere werk van de band worden ook nummers van de nog uit te brengen nieuwe cd gespeeld, waaronder Ghost Opera, dat we bij de uitgang ook op een promo cd’tje uitgereikt kregen. Voor fans en liefhebbers was het vast en zeker een mooi optreden. Voor de neutrale kijker/luisteraar door de omstandigheden wat minder.

Toch een lekkere avondje gevarieerde metal in Plato. We rijden moe maar opgewekt na afloop weer terug naar huis.

Kamelot

Tekst : Dieuwertje Peterse, Remi Peterse

De foto’s bij dit concert zijn gemaakt door Bianca en mogen door ons voor deze review gebruikt worden, waarvoor hartelijk dank. Een link naar de site van deze fotografe staat onder dit artikel. De foto van Kamelot is door dezelfde fotografe een dag eerder genomen in Zoetermeer.