Incarnate, Retaliation en Collateral Damage in The Lane

19 april 2008, Oostburg

Wat is er leuker dan op zaterdagavond met wat vrienden biertjes achterover slaan in het plaatselijke café? Juist! Biertjes achterover slaan terwijl drie Zeeuwse metalbands een bak met agressie uit de versterkers knallen zodat het voor de bezoekers wel heel moeilijk wordt om stil te blijven staan! Vanavond mag de veelbelovende metalcore band Incarnate haar kunsten vertonen in het Zeeuws-Vlaamse Oostburg. Ook Retaliation, die daar een thuiswedstrijd speelt, en Collateral Damage uit Terneuzen waren van de partij.

Collateral Damage

Nare omstandigheden zorgden ervoor dat het eveneens Zeeuwse Illiteral vanavond moest afzeggen. Collateral Damage werd op het laatste moment benaderd en zag het wel zitten om hun aanstekelijke death metal over het publiek uit te strooien. Helaas voor hen was het zaaltje tijdens het optreden nog erg leeg. De band, zanger Koen in het bijzonder, zat hier echter niet mee en speelde het half uur op energieke wijze vol. Wat direct opviel was dat het geluid vanavond naast hard, ook erg zuiver was. Een technisch nummer als Serene Sixteen heeft dit laatste dan ook echt nodig. Ondanks de lage opkomst zeker geen slecht optreden van de mannen en vrouw. Naast werk van hun demo kwam er ook wat werk voorbij dat hopelijk ook zo snel mogelijk ook wordt opgenomen.

Retaliation

Zoals gezegd speelt Retaliation vanavond een thuiswedstrijd. In de zaal was het inmiddels gezellig druk geworden en na een half uurtje wachten begon de band aan een optreden dat garant stond voor drie kwartier keiharde en vooral agressieve metalcore. Net als tijdens Collateral Damage was het geluid wederom top en het duurde niet lang voordat er een flinke pit voor het podium ontstond. Dit had duidelijk een positief effect op de band want de spelvreugde was op ieder gezicht in alle duidelijkheid af te lezen. Zanger Michiel, die wel wat weg heeft van Jamey Jasta, vindt het allemaal prachtig en pompt er op zijn beurt nog wat meer agressie in.

Retaliation - 19-04-08 - Oostburg

Wat Retaliation hier doet is gewoonweg goed en vooral professioneel, want ook als de set aan z’n einde loopt is er nog geen beetje aan energie ingeboet. Wanneer de band door al haar materiaal heen is ziet het er naar uit dat er een nummer nogmaals moet worden gespeeld om het snakkende publiek toch te bevredigen met een toegift. Een wervelend optreden van Retaliation, die snel eens een studio moet opzoeken want aan professionaliteit en goed materiaal zeker geen gebrek!

Incarnate

Incarnate heeft de laatste jaren flink aan de weg getimmerd. Naast een handvol promo’s en EP’s uitgebracht te hebben won de band in 2006 ook de Zeeuwse Belofte. De zojuist uitgebrachte langspeler Embrace The Horror is een bruut meesterwerkje geworden die naast hard/metalcore ook regelmatig uit het thrash vaatje tapt. De band is zelf waarschijnlijk ook tevreden met hun nieuwe materiaal, aangezien de gehele plaat op één nummer na werd gespeeld. Voor de aanwezigen die de band nog niet eerder hadden gezien was het in ieder geval een goede kennismaking met zowel het nieuwe album als het viertal zelf. Ondanks de lege plekken in de zaal worstelde ook Incarnate zich vol overgave door de set. Persoonlijk vind ik de muziek van deze mannen live nog een stuk beter uit de verf komen dan op het album. Vooral de zware breakdowns in bijvoorbeeld We All Suffer zijn echt om te smullen. Ook nu werd er voor het podium weer flink op los gebeukt ter genoegen van zanger Donnie Mulder. De beste man heeft overigens ook op de planken een stemgeluid waar je U tegen zegt. Net als op Embrace The Horrors werd het optreden vanavond ook afgesloten met Judas Kiss. De band kon in alle tevredenheid het podium ontruimen om later met de (in sommige gevallen bont en blauwe) aanwezigen nog even een pilsje te nuttigen. Een zeer geslaagde avond als je het mij vraagt!

Incarnate - 19-04-08 - Oostburg

Setlist Collateral Damage:

• Towards Synthesis