Hypothermia en support in The Fronline, Gent

Hypothermia, Totalselfhatred, Silent Leges Inter Arma en Dauden
30 oktober 2009 – The Fronline, Gent

Gent was op Halloween het centrum voor depressie en black metal. Heimdall nam de organisatie op zich om nogmaals alle zieke zielen in een veredelde bunker samen te halen. De opkomst was vrij groot en iedereen had wel een bepaalde favoriet die men per se wou zien. De avond tevoren had Totalselfhatred forfait gegeven, dit keer namen de Britten van Lyrinx een snipperdag. Ik weet eigenlijk niet wie dat uiteindelijk het meest moet betreuren: wij of zij.

Flyer

Als eerste voorprogramma werd
Dauden
binnengehaald uit regio Antwerpen. Naar goede gewoonte miste ik dit optreden volledig (iets met parkeren en lange wachtrijen bij de Vietnamees). Hoe dan ook, Dauden scheen vrij deprimerend te zijn. Dat was in deze setting wel een positief aspect, al was het misschien wel ironisch bedoeld. De set duurde 20 minuten en bestond uit nummers van hun demo.

Dauden

Over naar groep twee op het menu.
Silent Leges Inter Arma
had net Synästhesie uit, hun eerste EP, reden genoeg om te gaan toeren (hun label bracht net het debuut van Totalselfhatred terug uit op vinyl). Op het podium stond één gitarist/zanger en zat één drummer. Deze heren gaven behoorlijk van jetje en speelden een degelijke strakke set. De spierbundel aan de micro kon behoorlijk soleren en iemand die tegelijkertijd kan screamen en raggen heeft bij mij een streep voor. Die streep werd echter ongedaan gemaakt door de veelvuldige herhalingsdrang. Drummer M:G deed zijn best op de drumkit en bleef op een erg hoog tempo doorbeuken van begin tot einde. Conclusie: solide tweemansband.

Leges

Bij het opkomen van
Totalselfhatred wist je meteen hoe laat het was. Het volk drumde zich een weg naar voor om deze formatie te kunnen aanschouwen. Twee van de leden van deze band zijn ook actief in Horna en gaven meteen een immens diepe lading weemoedigheid mee aan de muziek. Het gelijknamige debuut van deze band werd haast volledig live gebracht, met als absolute hoogtepunt (voor mij dan) het nummer Ruoska. De keys waren een zeer sterke doch subtiele aanvulling en gaven de gelaagdheid in de muziek nog een extra dimensie. Velen stonden met de ogen halfdichtgeknepen mee te wiegen, de band had er duidelijk zin in. Een geslaagd optreden van een geslaagde combinatie.

En dan: maar liefst twee en een half uur
Hypothermia. Veel voorkennis had ik niet, al was ik zeer benieuwd naar aanleiding van de positieve commentaren van enkele forumgangers hier. Toen de heren in jutezakken als monniken op het podium kwamen, dacht ik even aan het daverende optreden van Sunn O))) een tijdje geleden. Bij het inzetten van de intro werden lange gitaaraanhalen zinderend de zaal ingezonden. Alleen bleek het geen intro te zijn, maar een typisch Hypothermia nummer. Ik stond perplex van het feit dat bijna het volledige publiek bestond uit black metal-fans, en niemand die de zaal verliet! Deze band is naar mijn bescheiden mening een postrock-combo met een chronische, neerslachtige gemoedstoestand en een black metal-uitstraling. Kritiek zul je echter niet horen van mij. Deze band speelde consequent en met bijzonder veel feeling integraal iedere twijfel over hun plaats op de bill naar huis. Met een gemiddelde duur van een kwartier per nummer vloog de tijd letterlijk voorbij. Deze inwaartse spiraal was veel te vlug voorbij en de vinyls veel te vlug uitverkocht.

Leeggezogen en volgezopen vertrok menig ziel naar diens stulp. Een ervaring rijker, een hoop centen armer (met dank aan de distro). Prima prestatie van alle betrokken partijen.