Horns For Charity in Roeselare: metal voor het goede doel

De Verlichte Geest. Waar ligt dat in godsnaam, hoor ik u al denken. Wel, diep in West-Vlaanderen, in Roeselare welbepaald, is er het bekende (jawel hoor!) rock- en metalcafé/concertzaal De Verlichte Geest. Hebben ze hier het licht van de Geest gezien? Of staat het voor een lichtere geest na een aantal frisse glazen gerstenat? De keuze laten we aan u over. Maar we dwalen af. Vrijdagavond 13 december 2019 vond voor de tweede keer Horns For Charity plaats, een metalavond ten voordele van het steunpunt voor kinderepilepsie en ter nagedachtenis van Hold The Crown’s frontman Tim D’Heedene zijn dochter Nyah, die overleden is ten gevolge van deze ziekte.

De stevig uitverkochte avond trappen we af met Crowsview, die bekend staat voor zijn mix van brutal hardcore, metalcore en thrash metal. De tonen van de zanger doen een beetje denken aan Kickback‘s frontman Stéphen Bessac, maar het is de Roeselaarse Kevin Rouserez die de oergeluiden uit zijn keel laat ontsnappen. Met nummers als Of Skin And Nails, Lost Resistance, Burn It Down en Beneath The Flesh vlogen ze er keihard in.

Na een twintigtal minuten pauze om wat af te koelen en de dorstigen te laven, komt de man die de avond organiseert, Tim D’Heedene, met Hold The Crown de zaal platwalsen. Jaren ’90 hardcore met lichte metalinvloeden, zo benoemt de band zelf zijn genre. Het tempo ligt vanaf de eerste noot hoog, het dak gaat eraf. Ook een dikke duim omhoog voor  Nico, de nieuwe drummer van de band. Hij kan het tempo moeiteloos aan.

King Hiss, de rock/stonerband van brulboei Jan Coudron, komt als volgende de avond opvrolijken. Killer Hand, Earthquaker, Mastoraurus en nog een tiental andere steengoede platen passeren de revue. Het publiek geniet met volle teugen van de gitaarriffs van H8000-boegbeeld Joost Noyelle.

Afsluiter van de avond is Spoil Engine, de Vlaams/Nederlandse band met frontvrouw Iris Goessens. Na een klein kwartiertje problemen met het geluid, steekt de groep direct stevig van wal. De band kwam, zag en overwon. Met het nieuwe album Renaissance Noire, waarin wordt verwezen naar de wedergeboorte van de band, weet hij veel harten te winnen.

Voor zij die er nog niet genoeg van krijgen, komt DJ Fleddy Melculy, beter bekend als Jeroen Camerlynck van Fleddy Melculyde Belgische pretmetalband. Op Melculiaanse wijze scratcht hij de ene plaat na de andere aan elkaar. Wat een heerlijke afsluiter!

Dieter Boens

13 december 2019, De Verlichte Geest,  Roeselare

De Verlichte Geest