Het vleesgeworden spelplezier: Saxon en Diamond Head in 013

Twee groepen uit de prehistorie van de metal op één affiche. Het begint zowaar routine te worden voor deze twee, want al jaren gaan Saxon en Diamond Head samen de hort op. Zo ook vanavond in 013, waar hun tournee wordt afgetrapt na een fout gelopen eerste show in Frankrijk. Wegens wateroverlast werd die afgelast. In Tilburg blijft het voorlopig droog, dus niets staat dit optreden in de weg.

Diamond Head staat al sinds 1976 paraat voor vuurwerk op het podium. Dat alleen Brian Tatler (gitaar) samen met Karl Wilcox (drums) overblijft van de originele line-up doet niets af aan de kwaliteit die ze nog steeds kwistig in het rond strooien. De aanwezigheid van Rasmus Andersen op zang is daar ongetwijfeld een van de oorzaken van. Wat een strot en een energie heeft die man. Hoewel het publiek uiterst tam reageert, doet hij toch zijn best om de zaal wat op te jutten. Het duurt tot Helpless en Am I Evil vooraleer er reactie komt. Niet toevallig die nummers die Metallica ooit coverde.

Een nieuwe plaat, een nieuwe tournee. Zo is het altijd gegaan bij Saxon, zo gaat het nog steeds. Wie zijn wij om dat te beklagen? Er wordt, ook zoals steeds, van start gegaan met Carpe Diem, het titelnummer van de nieuwste boreling. Loepzuiver geluid, Biff in supervorm, speelplezier dat nu al van het podium rolt. Kortom, alles wijst erop dat men er uitermate zin in heeft vanavond. Biff springt constant op en neer, niet slecht voor een ondertussen 71-jarige.

Anders dan de laatste jaren zal dit een concert worden met aardig wat verrassingen. Veel minder grote hits maar een keuze uit al lang niet meer gespeelde nummers, zo wordt er meegedeeld. Dat is altijd een beetje je hart vasthouden, want dit kan waarlijk alle kanten uit. Het was ook regelmatig diep nadenken uit welke langspeler een bepaald nummer nu ook alweer kwam. Zo ook bij I’ve Got To Rock (To Stay Alive) uit het in 2007 verschenen The Inner Sanctum. Of wat te denken van The Thin Red Line, afkomstig van Unleash The Beast, een album uit 1997? Het werd niet meer live gespeeld sinds 2014. Aardig wat zoekwerk dus, maar dat is niet erg. Het is leuk die vergeten pareltjes nog eens live te horen. Dat geldt zeker voor Broken Heroes, dat al veel te lang van de setlist verdwenen was.

Deze oude nummers worden mooi afgewisseld met nieuw werk dat, het moet gezegd, niet allemaal even sterk is. En misschien zijn zes nieuwe nummers ook van het goede teveel. Ik onthoud vooral het mooie Dambusters en Age of Steam.

Géén grootste hits dus, al komen  Dallas 1 PMHeavy Metal Thunder en natuurlijk Wheels Of Steel wel voorbij in de reguliere set. Daarvoor is het wachten op de eerste toegift. Al begint die toch met een nieuweling: The Pilgrimage. Niet meteen het beste nummer uit Carpe Diem, maar toch aardig. Dat weten de heren zelf ook wel, want ze knallen er 747 (Strangers In The Night) achteraan. Als ze voor de tweede keer terugkomen krijgen we gelukkig Princess of the Night en Wheels of Steel voor de kiezen.

Een beetje een apart concert van Saxon, maar wel het bewijs dat spelplezier en onvoorspelbaarheid nog altijd belangrijk zijn voor de groep. Wie voor de grootste klappers kwam vanavond, bleef misschien een beetje op zijn honger zitten. Wie echter openstond voor een band die na 46 jaar nog steeds durft te vernieuwen kreeg een prima concert van een band in bloedvorm te zien.

Setlist:

Saxon:

1. Carpe Diem (Seize The day)