Gorefest – De Gooth

Gorefest – Goothstock
De Gooth – Ridderkerk, 13-10-2006

Op vrijdag de dertiende. toog ik weer eens richting het altijd gezelige jongerencentrum De Gooth in Ridderkerk. De reden hiervoor was dat ze op hun jaarlijkse festival Goothstock het Nederlandse Gorefest hadden neergezet. Andere heavy bands, die daar al eens stonden zijn onder andere Blo. Torch, Peter Pan Speedrock en het symfonische gezelschap For Absent Friends. Dit keer is het dus de beurt aan Gorefest, die op dezelfde avond staan geprogrammeerd als het meisjesgroepje Mellow Yellow. Een erg leuk contrast op deze bezwete avond.

gorefestfr

De band opent traditiegetrouw met For The Masses, dat overgaat in When The Dead Walk The Earth. Deze knallen er lekker in. Hier en daar wordt nog wat aan het geluid gesleuteld maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Het zijn meer de kleine puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’. De laatste keer dat ik de band binnen zag spelen (Bibelot), had de band nog last van wat opstartproblemen maar de motor draait inmiddels weer op volle kracht en zo is het heerlijk genieten van de daaropvolgende oudjes The Glorious Dead en State Of Mind van het album False. De voor driekwart gevulde zaal reageert afwisselend. Achterin staan de mensen gewoon te luisteren en vooraan staat een groepje die-hards hun hoofd eraf te bangen en worden er ook een paar kleine pitjes gestart. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat het bewegen voor het grootste gedeelte beperkt blijft tot headbangen op je eigen plek of gewoon kijken want het is niet normaal zo ongelooflijk warm als het binnen is. Staat de airconditioning wel aan? Tijdens het magistrale You Could Make Me Kill met prachtsolo vergeet ik echter dat het zo warm is. In deze hitte kan je niet nadenken en we zijn er nu toch dus kunnen we net zo goed helemaal opgaan in de muziek. Tijdens het nummer Malicious Intent valt er een bassdrum microfoon uit. De band stopt, er wordt een halve minuut gesleuteld en Ed tikt af en de band vervolgt het nummer gewoon verder vanaf waar ze waren gebleven alsof er niets is gebeurd. Van het album Erase worden alleen de titelsong en natuurlijk Low gespeeld en van het album Mindloss helaas alleen het nummer Mental Misery. Het laatste nummer is, hoe kan het ook anders, Reality When You Die. Na een uurtje is het helaas alweer afgelopen. Vanwege het strakke tijdschema en het feit dat er curfews zijn komt de band niet meer terug voor een toegift.

gorefestbou

Een strakke band met een afwisselende setlist waarvan ongeveer de helft uit nieuw werk bestaat en de rest uit oud werk. Het was door het intieme karakter van de zaal en de bloedverziekende hitte weer even alsof we een jaar of twaalf terug in de tijd waren gegaan want ik heb meerdere keren last gehad van nostalgische gevoelens die avond. Alsof ik weer even echt 16 was. Van de albums Chapter 13 en Soul Survivor werden zoals te verwachten geen nummers gespeeld. Nummers van die albums zouden minder in deze ouderwets beukende set hebben gepast. Een song als ‘Till Fingers Bleed viel in dat opzicht geen eens op als zijnde een nieuw nummer. Dat had net zo goed op een oud album kunnen staan. Dat Gorefest weer helemaal terug is zal niemand ontgaan zijn en de mensen die het nog net wisten, hebben daar weer het bewijs van kunnen zien en horen. ROARRR!

gorefest totaal