Gene Simmons in 013

Als het grootste ego uit de metalwereld besluit een solo tournee te ondernemen met bijna uitsluitend covers van Kiss, dan willen wij dat wel eens zien. Wat blijft er van die nummers over zonder de feestverpakking en zonder al het ontploffingsgevaar? Wat stelt het puur muzikaal allemaal (nog) voor? Best wel wat vooroordelen dus en zodoende trekken we op 19 juli zeer benieuwd naar Tilburg, waar Gene Simmons zijn hoogstpersoonlijke ding komt doen.

Het voorprogramma is The Blackmordia en eigenlijk is daarmee zowat alles gezegd. Een matig musicerend stelletje dat met Zeppeliniaanse allures op het podium staat, maar er compleet niets van bakt. Tenenkrommend zijn de pogingen om het publiek aan het zingen te krijgen. Zulke momenten inbouwen wanneer niemand in de zaal reageert, is pijnlijk. Nog dwazer is de zanger zijn uitstap in het publiek. Iedereen negeert de beste man, maar hijzelf waant zich een godheid. Langdurige internering lijkt me geen slechte oplossing.

Op naar de hoofdact van vanavond dan maar. Het waren zeer dure tickets en de 013 is maar matig gevuld vanavond. Dat de man met het Playmobil-kapsel echter zijn verdiensten heeft, kun je moeilijk ontkennen. Over de manier waarop hij die verdiensten beschermt en te gelde maakt, kun je een avond lang doorgaan. Gezien de kwakkelende kwaliteit van de moederband, ben ik best benieuwd hoe deze man het er solo van af brengt.

De band komt op zonder veel gedoe en gaat meteen van start met Deuce, uiteraard een Kiss-nummer. Simmons is verrassend goed bij stem en in een opperbeste stemming. Uiteraard is hij het middelpunt van het gebeuren, maar heel erg serieus zal hij zichzelf de rest van de avond niet nemen. Zowat na elk nummer drukt hij ons op het hart dat er geen tapes, geen trucjes en geen loops meedraaien. Je kunt hem op zijn woord geloven, want de spontaniteit overheerst en foutjes worden absoluut niet weggestopt. Hilarisch is de conversatie met de geluidsman op het podium, die er maar niet in slaagt een goede mix in Gene zijn monitors te krijgen. Het eindigt met een medewerker van 013 die op het podium moet komen uitleggen wat er aan de hand is. In het Nederlands. Die zegt doodleuk “Ze hebben de bas afgezet.”. Simmons reageert met “I know where you live.“. En een geweldige “Chotverdam!”. Iets wat hij zo ongeveer na elk nummer wel zal zeggen.

Concludeer hier vooral niet uit dat het geheel muzikaal niet op niveau zou zijn. Shout It Out Loud wordt ijzersterk gebracht en Parasite is een lust voor het oor, vooral omdat er een veertien jaar oude knul mag meespelen en dat behoorlijk goed doet. Simmons duwt hem de hele tijd naar voren om toch maar wat meer in de spotlights te gaan staan. Mooi is ook hoe die kleine naast die reus staat en in het geheel niet onder de indruk lijkt! Gene vindt het geweldig. Wij ook. Dat het er zeer spontaan aan toe gaat, valt vooral op door het telkens weer vragen aan het publiek wat ze willen horen. Zo roept iemand “She’s So European“, en na enig overleg zet de band het nummer in.  Weliswaar slechts de eerste strofe, want verder weten de heren het ook even niet meer. Zelfde scenario met I Was Made For Loving You. Een op het podium geroepen, vrouwelijke fan zet het nummer onwaarschijnlijk vals in. Als Simmons daarop de overbekende basriff er achteraan jaagt, spelen de mannen doodleuk het hele nummer. We krijgen achteraf een grappige uitleg over hoe dat nummer ontstaan is. Ondertussen is mevrouw Simmons ook al het podium opgeroepen, al maakt die snel dat ze weer weg is. Heel veel ruimte voor improvisatie dus en dat maakt een avond als deze net zo bijzonder. Dat Zijne Geföndheid dit louter voor de lol doet, is wel heel erg overduidelijk.

En zo dendert het verder naar een indrukwekkende finale met goede versies van I, War Machine en Calling Dr Love. Wat vooral blijkt, is dat deze nummers de Kiss-opsmuk helemaal niet nodig hebben, want ze blijven zo ook overeind. En wat vooràl blijkt, is hoe goed Simmons deze nummers zingt. Geen zielig gedoe, zoals Paul Stanley de laatste jaren, maar een krachtig, dragend stemgeluid. Terloops wordt er nog meegedeeld dat Kiss in 2019 een nieuwe tournee gaat ondernemen, de grootste in hun bestaansgeschiedenis. Met Rock and Roll All Nite wordt de avond besloten in stijl. Als je de kans krijgt om deze meneer nog eens ergens solo te gaan bekijken, laat die niet liggen. Om een der laatste dinosauriërs van de rock zich zo te zien amuseren, is heerlijk om mee te maken. Topavond!

Markus Wiedenmann

19 juli 2018, 013, Tilburg

Poppodium 013