Forcefeed en Chiraw in The Lane

Forcefeed en Chiraw in The Lane
Oostburg, 28 maart

Zeeuws Vlaanderen, van Hulst tot Retranchement, van De Groe tot Terneuzen, volgens bewoners een bijzonder stukje land. Geteisterd door compensatiewetten die stukken landbouwgrond willen teruggeven aan de natuur (lees: de zee). Geïsoleerd door het feit dat je het gebied nauwelijks kan verlaten of betreden zonder harde euro’s aan de tolwegen te besteden en overspoeld door Duitse toeristen in het zomerseizoen, blijft het er heerlijk vertoeven.

Dat er ook in dit relatief dunbevolkte gebied regelmatig iets te doen is op metalgebied, mag niets nieuws meer zijn. Helaas stonden op 28 maart de sterren verkeerd en haalden meerdere mensen het in hun hoofd om een metal-georiënteerd evenement te organiseren in de regio. Het gevolg? Overal belabberd slecht bezochte concerten. In Oostburg was het aan Forcefeed en Chiraw om deze ondankbare taak te vervullen in The Lane.

Chiraw

Rond half 11 betraden de heren van Chiraw het podium. Daarvoor had ik enkel en alleen iets gehoord over deze band uit Almelo. Zoals gezegd was het zaaltje bar slecht gevuld. Ik schatte het aantal aanwezigen op 20 en dan reken ik de collega’s van Forcefeed maar even mee. Het lospeuteren van een setlist liep niet helemaal lekker, dus veel zinnigs over de gespeelde nummers kan ik helaas niet melden. Het geluid stond enorm hard. Voor het eerst in mijn leven had ik oordoppen bij me en deze kwamen dus toevallig ook nog eens van pas. Hierdoor was het voor mij allemaal een stuk beter te volgen en het bleek dat de band er ondanks het lage bezoekersaantal gewoonweg veel zin in had. Uiteraard werd er tussen de nummers door flink wat gedold en waarom ook niet? Het leek wel een beetje op een oefensessie met een handvol mensen als publiek. Met genot luisterde ik naar het stemgeluid van zanger Robin en ook het instrumentale gedeelte was opvallend goed. Een hoogtepuntje werd bereikt toen de eigenzinnige versie van Whole Lotta Rosie voorbij kwam. Pret alom. Houd je wel van een potje moderne metal met Amerikaanse inslag? Check dan de cd Dark Frequencies (2007) eens, zou ik zeggen. Kortom, lekker optreden!

Forcefeed

Tijd voor Forcefeed, de band kent de weg naar Oostburg al, aangezien ze er wel vaker hadden gespeeld. Echter nog niet voor zo weinig mensen, in de tussentijd was er namelijk niemand bijgekomen. Met het naamloze (of gelijknamige?) album dat eind vorig jaar uitkwam heeft de band een flink pak nieuw materiaal om te spelen en dat deed men dan ook. Er werd afgetrapt met Grinder en het geluid bleek ongewijzigd hard te staan in The Lane. Zanger Lennard zei na het optreden wat moeite gehad te hebben met zijn stem maar volgens mij wist hij dit prima te verbergen. De aanstekelijke cleane refreinen die de Forcefeed-collectie kent, bleven na vanavond ook weer lang in mijn hersenpan kleven. Luister gewoon eens naar No Answers, heerlijk. Op Moderation na werd het complete nieuwe album gespeeld. Wel werd er afgesloten met To Not Care, afkomstig van Stainless (2005). De groovende metal van de mannen sloeg overigens wel aan. Het was dan ook doodzonde dat er niet wat meer mensen aanwezig waren. Dan was het feest compleet geweest.

Kortom, aan de bands lag het vanavond niet. Ik hoop beide groepen nog eens in een volle zal tegen te komen.

Setlist Forcefeed:

• Grinder