Flying Aces tour, Biebob Vosselaar (B)

Flying Aces tour, Biebob Vosselaar (B), 29-03-2005

In het kader van de Flying Aces tour, doen vier bands uit de AFM-stal in maart en april de Europese podia aan. Op 29 maart was de Biebob in het Belgische Vosselaar aan de beurt. Helaas was ik genoodzaakt (werk, reistijd) om openingsband Pure Inc. aan mij voorbij te laten gaan, waardoor ik de Biebob binnenkwam op het moment dat Rob Rock het podium besteeg.

Rob Rock

Rob Rock en zijn begeleidingsband, bestaande uit Carljohan Grimmark – gitaar, Daniel Hall – gitaar, Andreas Olsson – bass, Andreas Johanssen – drums, schotelde de reeds talrijke aanwezigen een prima (te korte) set voor met een mix van de op 4 april bij AFM Records te verschijnen CD Holy Hell en de 2 vorige releases Rage Of Creation en Eyes Of Eternity. De nieuwe songs, uiteraard nog niet bekend bij het publiek, maken mij in elk geval nieuwsgierig naar het kakelverse album.

Circle II Circle

Ook Circle II Circle kampte met het probleem van een bij het publiek nog onbekend album, getiteld The Middle Of Nowhere, dat op de dag van het concert in de Biebob het levenslicht zag. Uiteraard werd het leeuwendeel van de set gevuld met nummers van deze schijf, wat tot gevolg had dat het publiek erg lauw reageerde. Dat vond voormalig Savatage-frontman Zak Stevens overigens ook. Stevens, die na het vertrek van zijn voltallige band niet bij de pakken neer ging zitten maar doodleuk een nieuwe, buitengewoon getalenteerde band om zich heen verzamelde, bestaande uit: Andy Lee – gitaar, Evan Christopher – gitaar en Paul M. Stewart – bass en keyboards. Naast de nieuwe songs konden de aanwezigen ook nog genieten van slechts één nummer van het debuut Watching In Silence, nl. Sea Of White en mochten de naar het aantal T-shirts gemeten talrijk aanwezige Sava-fans hun hart ophalen met de klassiekers Edge Of Thorns en Follow Me, die dan ook het meeste bijval kregen. Logisch, maar eigenlijk niet helemaal fair, daar de nieuwe songs, zoals All That Remains, Open Season, Cynical Ride en het titelnummer gewoon uitstekend klinken. Het was voor mij in elk geval een reden om meteen na afloop het nieuwe album aan te schaffen.

Masterplan

Na deze verrukkelijke opwarmer was het tijd voor de band wiens ster in de metal-scene almaar rijzende is, Masterplan. Iedereen zal de voorgeschiedenis van dit gezelschap zo langzamerhand wel kennen, dus laten we ons hier beperken tot het optreden in de Biebob. Het Duits/Noorse gezelschap, met als blikvangers zanger David Coverdale, pardon, Jorn Lande natuurlijk, en gitarist Roland Grapow, bijgestaan door drummer Uli Kusch, toetsenist Axel Mackenrott en de charismatische bassist Jan S. Eckert kwam, zag en overwon. Vanaf de intro voor opener Crimson Rider, tevens het eerste nummer van de gloednieuwe CD Aeronautics, tot aan de laatste tonen een dik uur later, was het smullen geblazen voor de aanwezigen. De spelvreugde spatte werkelijk van de band af. Omdat de heren inmiddels kunnen putten uit twee fantastische platen moet men nu reeds schitterende nummers uit de set laten, zoals Headbanger’s Ballroom en Black In The Burn. Dat is wat mij betreft dan ook het enige smetje op een voor de rest grandioos optreden. Wat moet dat wel niet worden als deze heren doorgaan met het schrijven van zulke klassiekers. Anyway, dat is een zorg voor later. Laten we voorlopig maar genieten wat de heren op dit moment allemaal voor moois in petto hebben. Ik hoop ze in elk geval zeer binnenkort nog eens te zien. Wát een band.