Fear Factory in Utrecht

Fear Factory in Utrecht
TivoliVredenburg, 5 juli 2015

In Utrecht, middenin Nederland, ligt de mooiste concertzaal van het land: TivoliVredenburg. Zaal Ronda is er voor de grote namen: Judas Priest, Machine Head, Rob Zombie, Steel Panther. In de nok van het complex, alleen bereikbaar via een klim die langer lijkt te duren dan het beklimmen van de nabijgelegen Domtoren, bevindt zich Pandora. En het is hier waar Fear Factory zondag 5 juli de laatste klanken van het Grand Départ van de Tour de France de stad uitjaagt.

Fear Factory 1

Fear Factory. In 1995 verscheen Demanufacture en leken de Amerikanen door te stuwen naar de absolute top met hun brute combinatie van thrash/industrial/groovemetal die dreef op de afwisseling tussen de cleane en gruntzang van Burton C. Bell. De instant-klassieker werd gevolgd door het ook niet misselijke Obselete en Fear Factory werd een inspiratiebron voor talloze bands. Toch ging het daarna ergens mis en dus wacht nu ‘slechts’ Pandora. Het lijkt de band niet te deren. Net zo strak op tijd als de muziek wordt om 21.30 uur afgetrapt met Shock, gevolgd door Edgecrusher.

Fear Factory 2

Geboren frontman Burton C. Bell is ondanks zijn 46 jaar nog steeds boos op de wereld en steekt regelmatig zijn middelvinger in de lucht om zijn woede kracht bij te zetten. Veel belangrijker is dat hij prima bij stem is: de galmende cleane zang en grunts vormen een mooi contrast. Als Smasher/Devourer wordt ingezet is al duidelijk welke richting dit optreden opgaat: memorabel gaat het niet worden maar het is goed genoeg om er de aangename omgeving van de achtertuin voor te hebben achtergelaten. Fear Factory toont inzet. Gitarist Dino Cazares spoort het publiek regelmatig aan om mee te klappen, bassist Tony Campos (de zevende in de bandgeschiedenis alweer) doet lekker mee en Burton C. Bell probeert de bezoekers voor zich te winnen door complimenten te geven over hun loyaliteit, de stad, de zaal en het land.

Fear Factory 3

Tussendoor wordt een redelijke doorsnede van de FF-discografie gegeven en volgen er zelfs twee nummers van het 7 augustus te verschijnen Genexus. Volgens de geruchten wordt Promotech voor de eerste keer gespeeld, van Soul Hacker (met een zeldzaam solootje van Cazares) is een lyricvideo verschenen. De nieuwe nummers passen prima in de rest van het repertoire maar feit blijft dat niets zo enthousiast wordt onthaald als het oude werk. Het écht oude werk in dit geval want Martyr en Scapegoat stonden op debuutplaat Soul of a New Machine uit 1992.

Fear Factory 4

Aan toegiften doet Fear Factory niet: die nummers zitten gewoon in de reguliere set en iedereen voelt al aan zijn water van welke plaat die komen. Omdat het alweer twintig jaar geleden is dat Demanufacture uitkwam brengt de band later dit jaar het album integraal op de planken (22 november in Eindhoven en 6 december in Gent), zo kondigt Cazares alvast aan. Vol overgave neemt de zaal alvast een voorschot en schreeuwt mee met Demanufacture, Zero Signal en Replica. Als direct daarna de zaallichten aangaan en Don’t You Forget About Me van Simple Minds klinkt, is het besef er dat het er na ruim vijf kwartier alweer opzit. De zanger en gitarist nemen uitgebreid de tijd om handen te schudden en daarna wacht voor het publiek het onvermijdelijke: de lange afdaling naar de begane grond.

Fear Factory 0

Setlist Fear Factory:

1. Shock