Exodus & Evile – Dynamo, Eindhoven

Exodus & Evile
Dynamo, Eindhoven 14-04-2008

Jawel hoor, het was eindelijk weer eens zover. De thrashhelden van Exodus, bijgestaan door de mannen van Evile, zouden deze avond er flink tegenaan gaan. Ik was in ieder geval erg benieuwd wat deze twee fijne bands me te bieden zouden hebben deze avond.

Evile
evile live2Op het moment dat Evile het podium besteeg, druppelden de mensen nog binnen. Maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Zonder pardon ging Evile er ontzettend energiek tegenaan, met bangende mensen als gevolg. Het geluid was nog niet helemaal wat het moest zijn bij het eerste nummer, maar gelukkig werd dit snel bijgedraaid. Als tweede nummer in de set werd meteen het meganummer Thrasher op het publiek afgevuurd, wat insloeg als een bom. Ondanks dat de band echt hun stinkende best stond te doen, begon het op een gegeven moment toch wel een beetje af te zwakken. De nummers begonnen steeds meer hetzelfde te klinken. Dat is op zich erg jammer want hun debuutalbum Enter the Grave is toch echt wel een dijk van een thrashplaat. Maar al met al heeft Evile de aanwezigen lekker vermaakt.

Exodus
En dan was het eindelijk tijd voor de band waar iedereen op zat te wachten, Exodus. Na een wat lange intro betreed drummer Tom Hunting het podium. Zoals iedereen wellicht weet is hij er even tussenuit geweest, en is hij die tijd vervangen geweest door Paul Bostaph. Hunting nam plaats achter zijn kit en de rest van de band diende zich ook aan. exodus-live1 Het geweld barste los en direct werd er wild gezwaaid met de haren. De geluidsman was echt nog niet helemaal wakker en de eerste paar nummers hoorde ik voornamelijk alleen bassdrum. Beetje jammer natuurlijk, maar het werd gelukkig steeds beter en beter. Na wat nummers van onder andere The Atrocity Exhibition werd het dan toch tijd voor een oude klassieker. Piranha diende zich aan en de oudere generatie thrashfans fleurde helemaal op. Tom Hunting had er duidelijk aardig zin in want het tempo van de hele avond lag beduidend hoger dan op de cd’s. Zanger Rob Dukes wist het publiek aardig te vermaken met zijn gebrul. Alleen de beste man voelde zich blijkbaar niet helemaal lekker, maar daar hadden we gelukkig niks van gemerkt. Hij bulderde als een losgeslagen bizon over het podium en zweepte het publiek zo ook op om lekker mee te doen. exodus-live2 Na nog wat heerlijke nummers ter gehore gebracht te hebben zeiden de mannen dat het er weer op zit. Maar als nummers als Bonded By Blood en The Toxic Waltz nog niet gespeeld zijn weet je dat ze ongetwijfeld het podium weer op zullen komen. En ja hoor, daar waren ze weer. Ze hadden er duidelijk nog veel zin in want de glimlach van de bandleden was van oor tot oor. Er werden oude klassiekers ingezet van onder andere Metallica en Megadeth waarop het publiek helemaal uit hun plaat ging. Helaas werden deze nummers niet afgespeeld, maar wel werden de oude klassiekers van hun eigen repertoire Bonded By Blood en The Toxic Waltz op de mensheid losgelaten. Na deze twee laatste fijne nummers zat het er dan toch echt op, en verliet de band na het nodige handgeschud voldaan het podium.

Met een fijn voorprogramma en een lekker optreden van Exodus had ik toch wel een redelijk voldaan gevoel. Jammer dat Evile me niet de hele set wist te boeien, maar heeft desondanks dat toch een zeer goede indruk achtergelaten. Exodus regeerde zoals verwacht wel de avond, maar heb deze mannen toch zeker beter aan het werk gezien. Goede reden dus om de volgende keer gewoon weer te gaan.