Evanescence en Within Temptation bundelen hun krachten in de Ziggo Dome

Nederlandse metalfans konden afgelopen week hun hart ophalen; naast twee fantastische Nightwishshows stonden namelijk ook eindelijk Within Temptation en Evanescence samen in een vrijwel uitverkochte Ziggo Dome. De show werd in 2019 al aangekondigd en het geduld van de fans werd dan ook zeker op de proef gesteld. Het was echter het wachten meer dan waard!

Deze twee bands maakten aan het begin van de jaren 2000 allebei hun opkomst in het metalgenre, en waren toen nog een van de weinige bands met een frontvrouw. Men zou daarom misschien enige rivaliteit verwachten, maar met deze ‘Worlds Collide’-tour laten ze zien dat hier absoluut geen sprake van is! De nu-metalhits van Evanescence vullen de symfonische metalnummers van Within Temptation perfect aan, en opnieuw wordt weer duidelijk waarom deze bands beide tot de grootste ter wereld behoren.

De supportact voor deze avond is Smash Into Pieces. Deze heb ik helaas moeten missen, maar gelukkig was fotografe Kitty erbij om een aantal mooie plaatjes te schieten, die zo toch een indruk geven van het optreden.

De twee hoofdacts wisselen gedurende de tour de volgorde af, en op 29 november is het Evanescence die de avond aftrapt. De band opent met het nummer Broken Pieces Shine; een van de in totaal zeven nummers van hun meest recente album The Bitter Truth dat deze avond voorbijkomt. De focus ligt dan ook duidelijk op hun nieuwere werk, iets waar hun eigen fans waarschijnlijk al op gehoopt hadden. Als je echter niet voor Evanescence komt is dit jammer, ze hadden deze enorme hoeveelheid nieuwe nummers beter voor hun eigen albumtour kunnen bewaren, en voor nu iets meer bekende nummers kunnen spelen. Het zijn dan ook de nummers van het album Fallen die het meeste bij het publiek teweeg brengen. Bring Me To Life and Immortal worden enthousiast ontvangen en luidkeels door iedereen meegezongen.

Aan het podium is ook de nodige aandacht besteed. Waar de drummer normaal ergens op de achtergrond verborgen zit, zit Will Hunt op een verhoging in het midden van het podium. Met achter hem de grote schermen en prachtige driehoekige verlichting springt hij er echt uit, en is het optreden een feestje om naar te kijken. Dat ze al deze opsmuk niet nodig hebben, wordt duidelijk wanneer Amy Lee achter de piano kruipt voor de wat rustigere nummers. Far From Heaven en Your Star brengen het tempo even omlaag en laten iedereen ademloos luisteren naar de prachtige stem van Amy Lee. Helaas is wel hoorbaar dat Amy Lee vanavond niet helemaal bij stem is, waardoor ze er af en toe even naast zit. Gelukkig laat ze zich hierdoor niet uit het veld slaan en laat ze ondanks de stemproblemen horen dat ze toch echt een fantastische vocaliste is!

Na een korte pauze luidt Within Temptation de tweede helft van de avond in met Our Solemn Hour, gevolgd door de hits Faster en Paradise. Dit laatste nummer wordt vanaf een videoscherm boven het podium meegezongen door voormalig Nightwish-zangeres Tarja Turunen. Het podium is na Evanescence opnieuw verbouwd, en op de achtergrond van het podium is nu een enorm hoofd te vinden, dat gedurende sommige nummers verandert. Zo blijkt er een lift in te zitten waardoor zangeres Sharon den Adel bovenop het hoofd komt te staan tijdens het nummer Angels. Even later schuift het hoofd in stukken uit elkaar. Op zich een leuk visueel extraatje, maar helaas valt de drummer, Mike Coolen, nu weg tegen de achtergrond. Hij is namelijk rechts van het hoofd geplaatst en hierdoor een stuk minder prominent aanwezig dan drummer Will Hunt eerder op de avond.

Naast het hoofd dat op het podium geplaatst is, hebben ze ook meerdere schermen hangen, waar videobeelden uit hun clips op worden afgespeeld. Ook komt er tijdens de hoogtepunten van de show rook uit het podium omhoog, en wordt er opnieuw gebruik gemaakt van prachtige verlichting. Wanneer de zaal na alle heftigere nummers even op adem kan komen tijdens het nummer All I Need, hangt Den Adel in een hoepel boven het podium. Ze hebben voor deze tour duidelijk flink uitgepakt, met als resultaat een visueel fantastische show om naar te kijken.

De rest van het optreden bestaat uit een aaneenschakeling van hun grootste hits (wat er stiekem intussen een hele hoop zijn). Ook nieuwere nummers van hun laatste album The Reckoning komen aan bod. Tijdens de tweede avond spelen ze het nummer The Reckoning samen met zangeres Amy Lee, maar dit wordt tijdens de eerste avond helaas niet gedaan. Alleen tijdens het optreden van Evanescence komt Sharon den Adel heel kort even het podium op tijdens het nummer Use My Voice. Een samenwerking lag wat mij betreft wel in de lijn der verwachting ligt bij een ‘Worlds Collide’-tour, erg jammer dus dat dit niet gebeurd is! Helemaal leuk zou het zijn geweest als ze van beide bands een nummer samen gedaan zouden hebben. Nu waren het echt twee (vrijwel) volledig gescheiden optredens.

Tussen alle knallende nummers vol visuele effecten door, is er ook ruimte voor een persoonlijk tintje. Voordat Sharon begint aan het nummer Supernova vertelt ze dat dit voor haar een bijzonder optreden is. Haar moeder en kinderen zijn ook in de zaal te vinden en het is de eerste tour na het verlies van haar vader. Voor hem heeft ze het nummer Supernova geschreven, waarin ze zingt dat ze hoopt van hem een teken te krijgen: “I’m waiting for the light of your supernova, your last goodbye”. Wanneer de band het nummer vervolgens speelt is ze duidelijk geëmotioneerd; een heel persoonlijk en mooi moment in de show.

De bands lieten in dit optreden zien enorm veel zin te hebben om weer op het podium te staan na de gedwongen pauze die ze hebben moeten nemen in de coronatijd. Het enthousiasme van de bandleden, gecombineerd met de prachtige stemmen van Amy Lee en Sharon den Adel, maakten het een fantastisch optreden om naar te luisteren. Tel daarbij de prachtige show op, en de nostalgie van al hun vroegere nummers, en je eindigt met een geweldige avond vol metalhits.

Setlist:

Evanescence:

1. Broken Pieces Shine