Entrails in Deinze: ingewanden voor ingewijden

Het idyllische Zweden: land van Vikings, knappe blondines, ongerepte natuur en… death metal!  Laat ons eerlijk wezen, er bestaat geen ander Europees land dat een dergelijke associatie met het genre oproept. Hoofdrolspelers als Entombed, Hypocrisy, Bloodbath en Arch Enemy zijn alom bekend en geprezen. Andere groepen moeten het met aanzienlijk minder aandacht stellen. Zij rekenen op de steun van ingewijden. Het uit het zuidelijk deel van Zweden afkomstige Entrails behoort tot deze laatste categorie. De platendeal met Metal Blade Records mag er dan wel zijn, een protagonist kan je de band bezwaarlijk noemen. Jimmy Lundqvist en metgezellen doorkruisen momenteel het vasteland. Tussen enkele optredens in Nederland, onder andere op Deathfest in Drachten en het Rotterdamse In The Grip of Winter Fest, wordt er ook halt gehouden in België. De keuze voor muziekcafé Elpee lijkt logisch. Net als door de groep zelf, wordt ouderwetse death metal er hoog in het vaandel gedragen. Bij Zware Metalen toonde een redacteur zich gewillig om richting Deinze af te zakken. Naast Entrails zag hij er eveneens Crux Tenebris aan het werk. Dit nieuwbakken combo van eigen bodem mocht de avond van een inleiding voorzien.

Vooraleer headliner Entrails een dosis ouderwetse death metal mag brengen, is het tijd voor een melodische variant van het genre. De Belgen van Crux Tenebris (Latijn voor ‘het duistere kruis’) geven in Deinze het startschot. Druilerig weer of niet, de publieke opkomst mag er gerust zijn. De eerste woorden van frontman Ken van der Cruyssen vatten meteen samen voor welke opdracht de groep uit de Vlaamse Ardennen staat: binnen een kort tijdbestek zoveel mogelijk nummers brengen. Het is een missie waar het kwintet behoorlijk in slaagt. Zo wordt onder meer de debuut-EP No Soul, No Decay integraal opgevoerd. Aangezien de geschiedenis van de band slechts beperkt teruggaat in de tijd, vormt het optreden van vanavond voor velen – mezelf inbegrepen – een eerste ontmoeting met Crux Tenebris.

Verpletterend zou ik deze doortocht niet noemen, onderhoudend daarentegen wel. Instrumentaal zit de muziek degelijk in elkaar, maar het ontbreekt de grunts bij momenten aan kwaadaardigheid en variatie. Hoe dichter bij het einde van de set, des te robuuster het allemaal klinkt. Met het lekker stevige Collateral Damage en het uptempo Cursed and Scald wordt zoals zo vaak het beste voor het einde bewaard. Bevangen door gemengde gevoelens maar hoopvol naar de toekomst toe, zie ik Crux Tenebris afscheid nemen van de aanwezigen. Melodeath heeft nooit mijn persoonlijke voorkeur gehad en hier wordt vooralsnog geen verandering in gebracht.

Over de spanning opbouwen gesproken: pas wanneer het startuur nadert, arriveren de muzikanten van Entrails ter plaatse. In allerijl banen de Zweden zich een weg door de massa om vervolgens in recordtempo de soundcheck af te werken. Iets later dan gepland – ‘fashionably late’ noemt men dat in de Angelsaksische wereld – gaat de groep met The Tomb Awaits van start. In levende lijve kan Entrails me aanzienlijk meer bekoren dan op plaat, tot deze vaststelling kom ik al snel. Neem nu Beyond The Flesh van het album Obliteration. Het met blastbeats overladen nummer schreeuwt om op het podium te worden gebracht. Of wat te denken van Gravekeeper van de eind vorig jaar verschenen plaat Rise of the Reaper? Op de bühne komt het stukken beter tot zijn recht.

Lang niet alles wat het gezelschap vanavond laat horen, is echter inhoudelijk even imposant. Vernieuwend is het bovendien nooit. Toch vallen er met onder andere For Hell, The Pyre en Crawl In Your Guts voldoende hoogtepunten te melden. Tel hier nog de bijzondere strakheid van uitvoering bij op en je verkrijgt een meer dan genietbare vertoning. Neen, tot een protagonist binnen de deathmetalscene zie ik dit Entrails zich niet snel ontpoppen. Dit hoeft ook niet. Het heerlijk lompe doodsmetaal van de Scandinaviërs leent zich prima voor een cirkel van ingewijden. Laat het nu net deze bescheidenheid zijn die me als muziekliefhebber nog het meest kan bekoren. Een strak geregisseerd spektakel als in een live-optreden van Arch Enemy of een avondje met in de hoofdrol Entrails? Ik weet wel wat te kiezen!

20 februari 2020, Elpee Live Music Club, Deinze