Enslaved, Vreid, Fluisterwoud – 14 September 2006, 013 Tilburg

Een tour van Enslaved samen met Vreid, iets wat ik eerder heb meegemaakt. In 2005 waren deze bands namelijk ook samen op een Europese tour en deden ze enkele Nederlandse zalen aan. Nu, anderhalf jaar later, zijn de bands weer samen op tour, maar het beloofde niet bepaald een herhalingsoefening te worden. Beide bands hebben ondertussen een nieuw album uitgebracht eerder dit jaar en samen met Fluisterwoud, die in plaats van het gecancelde Zyklon spelen, beloofde dit een optreden te worden wat ik niet mocht missen. Helaas was er in deze tour maar ruimte voor één Nederlandse zaal, waardoor ik op een doordeweekse dag het hele land moest doorkruisen om hierbij te kunnen zijn.

Fluisterwoud

Fluisterwoud @ 013

Allereerst was het de beurt aan Fluisterwoud. Wellicht één van de laatste optredens van de Nederlandse black metallers aangezien ze hun afscheid al aangekondigd hebben. Nog enkele optredens en een album, dat de titel Laat alle hoop varen mee gaat krijgen, en de band is officieel geschiedenis.

In de vrij korte tijd die de band had wisten ze aardig wat nummers voorbij te laten komen. Langs galg en rad en Een sinister schouwspel bijvoorbeeld. Met geluid dat goed in de mix stond en publiek dat het zichtbaar goed waardeerde jaagde ze door hun setlist heen. Zo snel zelfs dat ze tijd hadden voor een extra nummer, Hoer van de zeven hemelen.

Fluisterwoud @ 013

Treurig dat de band ermee gaat ophouden, want ik heb er persoonlijk nog lang niet genoeg van. Dit optreden bewees dit nog maar eens. Er valt niks te klagen over het optreden, op het detail na dat het wat aan de korte kant was.

Vreid

Vreid @ 013

De grootste verassing van de avond kwam van Vreid. Het album dat ze enkele maanden geleden uitgebracht hebben (Pitch Black Brigade) liet al zien dat de band een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt en echt gegroeid is op alle gebieden. Dit optreden benadrukte dat enorm. Vanaf de eerste seconde van het optreden werd het publiek overdonderd met een partij black ‘n roll gebracht op een indrukwekkende manier. Het was dan ook praktisch onmogelijk om hier niet de nekspieren voor in te zetten.

Vreid @ 013

De band straalde veel zelfvertrouwen uit en met veel enthousiasme speelden ze veel nummers van Pitch Black Brigade. Nummers als Då Draumen Rakna, Left to Hate en Hengebjørki bleken live verrassend sterk over te komen. Met ook nog het één en ander van het vorige album Kraft, een cover van Windir‘s Dauden en met als hilarisch hoogtepunt het lied Schipper mag ik overvaren werd dit optreden uiteindelijk een optreden wat heel veel indruk maakte. Niet alleen op mij, maar ook op het publiek, wat vol enthousiasme reageerde.

Enslaved

Enslaved @ 013

Niet alleen de heren van Vreid hebben onlangs een nieuw album uitgebracht. Ook de band Enslaved had heel wat nieuw werk van het album Ruun live te presenteren. Ruun is voor mij een indrukwekkend album wat ongetwijfeld hoog in (mijn) jaarlijsten gaat komen. Ik was dan ook vreselijk benieuwd hoe de nummers live zouden klinken, vooral omdat de nummers van het vorige album, Isa, live zo goed uit de verf komen.

Het eerste nummer wat gespeeld werd kwam al meteen van Ruun, met Fusion of sense and earth liet de band al meteen weten dat de nummers van Ruun live net zo goed tot hun recht komen als de nummers van Isa. De band bracht verder voornamelijk nummers van de laatste twee albums op een indrukwekkende manier zoals je ondertussen live van ze gewend begint te raken. Ook had de band weer een videoscherm op de achtergrond opgehangen dat de luisteraar trakteert op allerlei beelden die de muziek aanvullen. Dit maakte bijvoorbeeld het nummer Essence tot een bijna hypnotiserend geheel.

Bijzonder was ook dat de band het nummer For lenge siden speelde. Voor het eerst dat Enslaved eindelijk een nummer van Eld (in Nederland tenminste) live speelde. Helaas miste ik verder wel wat ouder werk, zo had ik graag iets van Frost of Blodhemn voorbij zien komen. Maar aan de andere kant zijn er natuurlijk zoveel nummers en weinig tijd.

Enslaved @ 013

En dan over tijd. Met pijn in mijn hart moest ik de 013 verlaten voordat de band aan zijn toegift toe kwam. Onze vrienden van de NS hadden de laatste trein huiswaarts gepland voordat het afgelopen was. En toen de band begon met de toegift bestaande uit Violet Dawning en Slaget I Skogen Bortenfor was mijn lange reis huiswaarts begonnen. In een roes van de geweldige optredens die ik gezien heb. Een memorabele avond, dat was het zeker.

Links