Enslaved in 013

Terwijl de grote zaal van Poppodium 013 warm liep voor Level 42 trotseerde deze reporter het slechte weer en het nog veel slechtere verkeer vanuit Antwerpen naar Tilburg om het jarige Enslaved te aanschouwen op de Jupiler Stage. Net als het grootste deel van het publiek was ik nog niet uit de luiers toen Ivar Bjornson en Grutle Kjellson 25 jaar geleden aan hun avontuur begonnen, maar Enslaved is dan ook geen nostalgische comeback-band die optreedt voor oude zakken. Integendeel, Enslaved vond zichzelf regelmatig opnieuw uit, bleef steeds vernieuwen en verleidt tot op de dag van vandaag nieuwe en oude fans met hun unieke vorm van melodische, zwarte vikingmetal.

SIDENOTE: omwille van de afstand, het verkeer en mijn werk heb ik zowel Oceans of Sadness als Ne Obliviscaris aan me voorbij moeten laten gaan. Mijn excuses aan beide bands.

enslaved1

Voor mij staat of valt een optreden van Enslaved met het geluid in de zaal. De balans tussen het gitaarwerk van Bjornson en Ice Dale, de frêle vocalen van  Herbrand Larsen en het brute geweld van Kjellson en drummer Cato Bekkevold is cruciaal om de complexe nummers tot leven te brengen. Gelukkig weet men in de 013 wel het één en ander van geluidstechnieken en zijn alle instrumenten en vocalen vanaf de epische opener Roots of the Mountains goed hoorbaar.

In dergelijke omstandigheden is Enslaved natuurlijk gewoon een onweerstaanbare bazenband. Na de opener van Riitiir wordt het publiek getrakteerd op een trip door de lange carrière van de band. Ruun, The Watcher, Building With Fire  en Ethica Odini effenden het pad voor iets ouder werk. Met Fenris  en The Crossing bewijst deze band dat het al heel erg lang heel erg goede nummers schrijft.

enslaved2

Tussen de nummers door wordt het publiek door een vrolijke Grutlje Kjellson getrakteerd op een hoop complimenten voor Tilburg en de 013, een reeks toasts met verschillende alcoholhoudende dranken en enkele flauwe moppen die in schril contrast staan met het muzikale geweld. De heren amuseren zich duidelijk tijdens deze verjaardagstournee en lijken oprecht teleurgesteld dat Tilburg hen in tegenstelling tot Leeuwarden de dag voordien niet spontaan op een verjaardagslied trakteert. Iets waar de aanwezigen snel verandering in brengen.

enslaved3

Na een verplicht rondje smeken om een bisnummer sluit Enslaved af met een heel erg jong (One Thousand Years of Rain, 2015) en een heel erg oud nummer (Allfáðr Oðinn, 1992). Beiden geweldige, knetterharde en toch betoverende nummers. Een prachtige kers op een heerlijke taart. Laat ons hopen dat Enslaved er toch nog wat jaartjes bij doet.

Met dank aan Steph Byrne voor de foto’s!

Setlist:

1. Roots of the Mountain