Een duister sfeertje met schedels, wierook en een vol zaaltje: de releaseparty van GogmaGore

Het nieuwste blad aan de Nederlandse blackmetalboom heet GogmaGore. In november liet het gezelschap debuut-EP Dissolved by Nature los op de mensheid maar het plaatje verdiende ook nog een releaseparty. Dat heugelijke feit vond 6 april plaats in Plug Unit in Reeuwijk: een minuscuul plaatsje tussen water en polders onder de rook van Gouda. Gastredacteur Arco Wolf zag de gelukkige band én de heren van Von Mollestein. Mellow maakte foto’s van de hoofdact.

Plug Unit in Reeuwijk. Bands als Sleeze Beez, First Avenue, Jewel en Vengeance deden in hun prille beginjaren steevast dit dorp aan en hiermee heeft het een rijke historie in het op weg helpen en ondersteunen van aanstormend talent in de rock- en metalscene. Plug Unit is een oefencentrum, popschool en opnamestudio die op regelmatige basis liveoptredens van veelal hun ‘eigen’ bands – soms aangevuld met uitheemse orkestjes – aanbiedt. Von Mollestein ken ik nog niet en dus laat ik me verrassen door het geboden geweld.

De algehele presentatie komt soms wat onsamenhangend op me over maar het is écht wel een dikke dreun in je gezicht. Een Rob Zombie/King Diamond/Dani Filth-achtige vocalist, een post-apocalyptische legerofficier als gitarist en een haast studentikoze black-metalbassist, vormen samen met een wellustig reutelende drumcomputer Von Mollenstein. Ondersteund door videoschermen en laserlichten smijt de band zijn nummers in onze smoelen. De persoon die schuilgaat achter het demonische horrorkarakter Mr. Cooger heeft Nederlands niet als moedertaal en kondigt derhalve de duistere deunen vol dreunen in het Engels aan. De werkjes worden enthousiast en met volle overgave gespeeld. Dit doen de muzikanten over machinale geluiden, ratelende en kletterende elektronische beats. Het aanwezige publiek reageert goed op de band en de zaal loopt langzaam vol.

Binnen extreme metal hebben bands als Mysticum, Anaal Natrakh en Blacklodge die hun razernij op een vergelijkbare manier brengen bewezen dat deze formule erg goed kan werken maar bij Von Mollenstein ben ik hierin zelf wat terughoudend. Ik denk dat dit enorm goed kan werken maar door het totaalgeluid waarin de stampende beats vanavond niet optimaal naar voren komen, de gitaar wat dun klinkt, de bas soms buiten de muziek lijkt te staan en de videobeelden soms wat teveel huisgemaakt op mij overkomen, weet de band mij op dit moment niet volledig te overtuigen. Onderhoudend en interessant is het absoluut en voor de fans van black metal die ook orkesten zoals Nachtmahr of Combichrist waarderen is dit zeker een aanrader om eens van dichterbij te beluisteren.

De hoofdact vanavond is GogmaGore, een relatief nieuw blackmetalgezelschap. De band repeteert in Plug Unit, maakte en mixte er de opnames van de debuut-EP en ja, dan is het ook logisch dat je het resultaat er ook presenteert. In een lekker volle zaal waarin ik onder andere leden en ex-leden van Bleeding Gods, Weltbrand, Helhekser, Göll, Life’s Electric en Malignity meen te herkennen, zit de sfeer er goed in en doet men collectief een paar stapjes naar voren zodra het intro inzet. GogmaGore staat besmeurd met corpsepaint en bloedspetters vanavond met vijf man op het podium. Twee van deze smeerlappen verzorgen de zangpartijen en dit geeft de band gelijk een stuk eigen identiteit. Veel bands gebruiken bij opnames de mogelijkheid om dubbele zanglijnen in hun composities te verwerken maar kunnen dit live meestal niet of nauwelijks reproduceren. Zangers Cerberus en Narzug wisselen elkaar hier af, vullen elkaar aan en spuwen gezamenlijk hun cantaten de zaal in.

Griever, die sinds kort de gitaarzagerij in zijn eentje verzorgt, doet dit met verve. Aangevuld met nieuwe bassist Mørk en dichtgeramd door Doomhammer, laat de band de nummers van Dissolved by Nature op ons los. Enthousiast, grimmig en overtuigend krijgen we onder andere Slaughtered by Lust, het opzwepende GogmaGore en het reeds van Spotify bekende Moloch voorgeschoteld. Muzikaal is de band sterk beïnvloed door de Scandinavische scene van de jaren ’90. Invloeden van Horna, Emperor en Gehenna zijn duidelijk aanwezig en meerdere keren doet de band me denken aan de beginjaren van bands als Infinity en Cirith Gorgor.

Er wordt fanatiek en driftig op los gespeeld, de zaal reageert enthousiast en het geluid is duidelijk, hard en dik. Aan het eind van de set geven de aanwezigen middels luid gejoel, gekrijs en ander geborrel aan dat ze meer willen horen. GogmaGore laat zien wat het in zijn mars heeft en brengt als toegift het snelste nummer van de avond. De zaal hapt het gretig weg. Het was een goed duister sfeertje met schedels, wierook, een vol zaaltje een een fraaie gepresenteerde EP.

6 april 2024, Plug Unit, Reeuwijk