Detonation, Mythlorian & Kyu in de Gigant te Apeldoorn

Detonation, Mythlorian & Kyu
Gigant Apeldoorn, 15-06-’07

Het liep weer eens storm op deze editie van Gigant’s Metalnight. Toen Kyu met haar optreden begon waren er misschien wel twintig mensen in de zaal.
Dit aantal werd in de loop van de avond groter. Maar toch, de opkomst blijft tegenvallen in Apeldoorn.

Kyu zanger

Kyu trapte deze vrijdagavond dus af. De muziek die deze band maakt klonk de eerste paar nummers vol en krachtig. Mijn collega-redactielid wist mij te vertellen dat Kyu de muziekstijl deathcore speelt. Ikzelf weet pas enkele weken van het bestaan van deze stijl af; het definiëren ervan lukt mij dan ook nog niet. Als je het mij zou vragen speelt Kyu metalcore met, eventuele, death metal invloeden (zoals zoveel metalcore bands).
De eerste paar nummers van Kyu deden mij behoorlijk aan Sepultura denken. Ze waren vrij catchy en sterk. Maar na een nummer of vijf begon de muziek van Kyu mij toch enigszins te vervelen. Nu ken ik de band verder niet, dus ik weet niet of de heren hun sterkere nummers als eerste in de strijd gooiden om daarna het mindere werk dat restte maar in te zetten, of dat hun muziek haar kracht na een minuut of twintig gewoon verliest. Het laatste nummer wat Kyu speelde was iig weer een stuk sterker. Ik hoorde opeens weer catchy lijntjes en Sepultura invloeden. Maar dit nummer verschilde qua opbouw ook wezenlijk van de rest. Waar Kyu de gehele set rechttoe rechtaan metal/deathcore speelde, werd deze muziek tijdens het laatste nummer afgewisseld door veel softere numetal/spookycore intermezzo’s.

Mythlorian

De tweede band die speelde was Mythlorian. Mythlorian is een relatief jong bandje dat melodieuze death metal speelt. Heel af en toe doet het spel van de heren denken aan de Gothenburg deathmetal stijl, maar over de gehele linie blijft het toch gewoon death.
De heren van Mythlorian hebben het kunstje duidelijk in de vingers. De muziek klonk strak, zat technisch goed in elkaar en de bandleden zijn overduidelijk goed op elkaar ingespeeld. De gehele The Cruelty Machine EP kwam aan bod en ook het demonummer Oblivion. Verder speelde de heren wat nieuwe nummers zoals: 1.000 Words, Hollow Eyes en Cross the Scar.
Ondanks dat de heren weten hoe ze strakke death metal moeten spleen en ze het ook kunnen sloeg de muziek van Mythlorian, jammer genoeg, niet echt aan. Maar dat zou heel goed aan het immer enthousiaste publiek van Apeldoorn kunnen liggen.

Detonation

De headliner van de avond was Detonation. De heren hebben net hun nieuwe en derde full-length uit en spelen min of meer oldschool, technische, death metal. Detonation speelde dan ook aardig wat nummers van hun laatste werk, Emission Phase. Al vielen de oudere nummers toch wat beter bij het publiek. Desalniettemin zette de heren van Detonation een energieke en sterke, strakke set neer. Het geluid van de Gigant werkte daar waarschijnlijk ook wel aan mee. Dat was namelijk best oké.

Detonation