De Little Devil barst uit z’n voegen met Asomvel

Voor aanstormend talent is timing alles. Helaas valt het optreden van Asomvel in de Little Devil samen met de Tilburgse kermis. Voordat dit gezellig kleine zaaltje verbouwd wordt, gaat onze verslaggever Ruben toch nog één keer sfeer proeven.

Voor deze Groninger is Tilburg best een eind rijden, dus zo vaak kom ik niet in Kruikenstad. Toch presteer ik het voor een tweede keer om tijdens de Tilburgse kermis hier een concert bij te wonen. Waarom mensen zich vrijwillig willen laten verleiden in te zetten voor goedkope prullen of voor veel te veel geld een rondje in een draaimolen willen maken, ga ik nooit begrijpen. Voor evenveel geld als een rondje in het reuzenrad kun je ook een avondje in de Little Devil doorbrengen bij een concert van Asomvel. Na hevig gevloek en getier achter het stuur vanwege de vele afzettingen, omleidingen en medeweggebruikers die het ook niet meer snappen lukt het om de auto kwijt te kunnen en even na 21:00 uur de kroeg binnen te stappen.

Het is  de laatste keer dat de Little Devil in deze hoedanigheid te zien is. Na vanavond gaat men namelijk grondig renoveren. Iets met geluidsoverlast in de inmiddels keurig gerenoveerde Stationsstraat. En renovatie kan de tent ook wel gebruiken. Donkere achterkamertjes als deze zie je weinig meer. Al zal er met de geplande ‘box-in-box constructie’ nog meer ruimte verloren gaan. Ik ben alvast benieuwd wat er van over blijft.

Tussen de bestickerde muren wachten we onder de rode gloed tot de paar vierkante meters vollopen met toegestroomd publiek. Een muur van Marshall-speakers domineert het toch al kleine podium waartussen de bandleden zich naar voren  moeten wurmen. De drummer stapt over zijn eigen drumstel – dat een tweede kickdrum er voor de sier bij heeft staan – heen. Niet dat hij een tweede nodig is, want bij de eerste noten slaat het publiek al achterover van het rauwe geluid dat de mannen produceren.

Het eerste nummer is dan ook Louder & Louder, waarmee Asomvel direct de associatie wil leggen naar de Motörhead-leus ‘Everything louder than everything else’. Een vergelijking die de band nadrukkelijk zelf opzoekt in zowel geluid als presentatie.

Het Britse vijftal knalt een uur lang aan een stuk door een setlist van zestien nummers. Daarbij wordt het meest recente album Born To Rock ‘n’ Roll vrijwel integraal gespeeld. Tijd voor veel publieksinteractie is er niet, maar de nummers die gespeeld worden zijn makkelijk op te pakken en het publiek schreeuwt de tekst van het tweede nummer, tevens titletrack van het album, Born To Rock ‘n’ Roll dan ook makkelijk genoeg mee. Voor wie de mannen nog niet kent volgt een imposant staaltje rauwe rock-’n-roll. Met overtuiging krijgt het viertal het zaaltje in beweging. Buiten is het 25 graden, maar binnen loopt de temperatuur nog veel hoger op. Een dampend hok vol zwetende mensen, maar niemand kan het wat schelen want Asomvel commandeert deze ruimte. Het kleine zaaltje barst zowat uit z’n verouderde voegen en de decibelmeter tikt de 110 aan als de band niet eens speelt. Dat krijgen ze zelfs met al die toeters en bellen op de kermis verderop niet voor elkaar. Als de tent nog niet aan renovatie toe was, dan is het dat nu wel.

Oud frontman Jay-Jay Winter die in 2009 overleed, en wiens neefjes nu de band opvullen, wordt nog even aangehaald voor het nummer Stare at Death & Spit. Die man mag trots zijn op wat er van zijn band is geworden, hoewel sommige nummers wel erg sterk afgeleid zijn van bekender werk, zoals Outside the Law, dat eigenlijk een samenvoeging is van Living After Midnight en Breaking the Law van Judas Priest. En het nummer Luck is for Losers zou ook regelrecht uit de pen van Lemmy Killmister kunnen komen. Maar de uitvoering is ijzersterk. Ook de ‘deepcut’ Stone Cold Stare van het eerste album Kamikaze waar Jay-Jay dus nog op de vocalen zat, wordt hier in een nieuw jasje gestoken. Veel sneller dan op de plaat en volledig eigengemaakt door neefje Ralph. Met deze bezetting kan de band nog een heel eind komen en dit zal dan ook wel de laatste keer zijn dat we Asomvel op zo’n klein podium zien.

De groep sluit na een wervelende set af met het nummer The Nightmare Ain’t Over, wat een beetje de slogan van de bandleden is geworden. Zij zijn Asomvel, voor sommigen een nachtmerrie, een droom voor anderen. Hier in de Little Devil is er in ieder geval niemand die aan vanavond een nare herinnering aan over houdt. Nou ja, behalve die kermis en de verkeerschaos dan.

1. Louder & Louder
  2. Born To Rock ‘n’ Roll
  3. You Only Die Once