De Heideroosjes + support in Amersfoort

De Heideroosjes en The Three Amigos
De Kelder, Amersfoort – 27 maart 2009

Vrijdag 27 maart begonnen de Heideroosjes hun nieuwe tournee in de Kelder in Amersfoort. De band viert hun 20-jarig jubileum en ik was zeer benieuwd naar de live capaciteiten van deze band. De Kelder in Amersfoort was een voor mij onbekende locatie en na wat zoekwerk, waarbij we ook nog eens de verkeerde kant op werden gestuurd door twee mensen uit de buurt die nog nooit van De Kelder gehoord leken te hebben, kwamen we ruim op tijd aan. De Kelder is een vreemde, maar vermakelijke locatie. Het gebouw lijkt lukraak neergezet te zijn en doet meer denken aan een feesttent dan aan een serieuze concertzaal.

Bij binnenkomst keek ik gelijk mijn ogen uit, er was een enorm divers publiek aanwezig. Punkers met gigantische hanenkammen, 16-jarige jongetjes met een Cradle of Filth shirt, vijftigers die gezellig bier aan het tanken waren, gabbers… Ik voelde me ineens zo gewoontjes! In de zaal was het al matig druk en we wachtten op The Three Amigos. Het was een voor mij totaal onbekende band, maar toen ze opkwamen en aankondigden Johnny Cash covers te gaan spelen vond ik het allang prima! Ze begonnen gelijk met de klassieker Folsom Prison Blues, en de zanger deed het best aardig! Zijn stem was heel aangenaam en vol. De nummers hadden uiteraard meer rockinvloeden dan de originelen en al snel zat de sfeer er goed in. Johnny Cash in rock-style werkt best prima. Verscheidene mensen begonnen te swingen en zelfs een line-dance move was af en toe waarneembaar. Voor mij waren twee mannen helemaal uit hun dak aan het gaan, al leken ze redelijk dronken. De zaal stroomde al flink vol en de temperatuur steeg langzaam, getuigende van de muffe zweetlucht die zich langzaam door de zaal verspreidde. The Three Amigos speelden een uur, dit was wat mij betreft iets te lang. Wat ze deden was leuk hoor, maar ik had ook graag een punkbandje in het voorprogramma gezien.

Reikhalzend keek ik uit naar de band waar het allemaal om draaide, de Heideroosjes. Ik had ze nog nooit gezien en er überhaupt al jaren niet meer naar geluisterd. Ergens in mijn stapel cd’s liggen Schizo en Fifi al jaren stof te vergaren; ik moet 15 of 16 zijn geweest toen ik ze voor het laatst heb gedraaid. Iemand had me uitgenodigd voor dit concert en het leek me wel leuk om uit nostalgie eens te kijken hoe het er live aan toe zou gaan. Nummers als Sjonnie en Anita en Val Maar Dood zaten nog wel in mijn herinnering en ik hoopte dat ze gespeeld zouden worden. Op het eerste nummer I’m Not Deaf (I’m Just Ignoring You) ging de zaal al direct volledig op zijn kop. Voorin werd flink gebeukt en meegebruld op de tekst. De band had er zin in en Marco zei dat ze heel blij waren om na hun theatershow weer op het podium te staan. Dit enthousiasme bleef heel het optreden duidelijk. Ook moest ik lachen om het pakje dat gitarist Frank aan had getrokken. Het deed me een beetje aan de outfit van de Sjonnies denken, met zilveren glittertjes en al. Verder viel me op dat het geluid echt ontzettend goed was. De vocalen waren uitzonderlijk goed te verstaan, en de gitaren klonken helder. De drums overheersten niet, echt mijn complimenten voor de geluidsmensen! Hoogtepunten van de show waren voor mij: Lekker Belangrijk, Ik Wil Niks, Time Is Ticking Away, Sjonnie en Anita (yes, ze speelden hem!), en van de toegiften Tering Tiefus Takke Trut (het is altijd goed om een beetje agressie eruit te brullen)!

Het was een heerlijke show en de sfeer was uitstekend. Marco had genoeg verhaaltjes tussen de nummers door en hij vroeg om een cirkelpit en KREEG een cirkelpit. Er ontstonden wel gevaarlijke situaties voorin. In De Kelder serveert men namelijk Hertog Jan uit de fles (dat is prima, zelfs uitstekend), maar als mensen die flesjes op de grond gaan donderen en er vervolgens op gaan trappen ligt er dus een laagje met glasscherven op de grond. Best gevaarlijk als je dus lekker staat te pitten, op je bek gaat en wellicht met je gezicht door de glasscherven schraapt. Geen idee of er gewonden zijn gevallen, maar het zou me niet verbazen. Rond half 12 liepen we terug naar de trein met een zeer tevreden gevoel. Alle deuntjes denderden lekker na in mijn hoofd en ik had niet eens een piep in mijn oor dankzij het uitstekende geluid. Goed bezig, die Heideroosjes!

Setlist De Heideroosjes:

• I’m Not Deaf (I’m Just Ignoring You)
  • Lekker Belangrijk