Cyptosis presenteert The Silent Call live in Hengelo

Cryptosis heeft een nieuwe EP uit, getiteld The Silent Call, en dat moet gevierd worden. Daarom speelt de Twentse band in Metropool een releaseshow. Streekgenoten Sayas mogen het feest openen. En waar feest is, is Zware Metalen er als de kippen bij om mee te vieren.

Voor Sayas is het vanavond de eerste keer dat de band op het podium staat. De band, opgericht door oud-leden van Deadley Alliance, speelt een groovende vorm van death metal, waarbij lage staccato riffs worden afgewisseld met sfeervolle cleane passages. De zware death metal wordt via een backing track ondersteund door synthpartijen en samples voor wat meer vulling.

Helaas is het geluid, althans van waar ik sta, niet helemaal in balans, waardoor het gitaargeluid van Tom Landkroon in de zware passages wordt overstemd door de drums van Tom Sewalt. Daardoor wordt het wat lastig om de nuances in het muzikale geweld te onderscheiden. Wat wel duidelijk naar voren komt is de aangename grunt van Tom. Tijdens het laatste nummer komt het gitaargeluid wat beter uit de verf en wordt de potentie van de band duidelijk. Want potentie heeft deze band zeker, zoals ook te horen is op de eerste single van hun aankomende album.

Als het podium is omgebouwd en van twee grote tv-schermen is voorzien, is het de beurt aan Cryptosis om op een goed gevulde Jack Daniel’s Stage een vervolg te geven aan deze avond. Het geluid in de zaal is vanaf de eerste noot zuiver en transparant. Het spel van de van de band is van meet af aan snaarstrak en indrukwekkend. Het is een genot om te zien hoe de band met een tomeloze energie de ene na de andere thrashmetalgranaat de zaal inslingert.

Zanger en gitarist Laurens fulmineert als een dolle hond zijn teksten door de microfoon en zweept tussendoor met regelmaat het publiek op. Zijn felle gitaarriffs worden door bassist Frank van een stevige fundering voorzien met zijn grootse bas- en mellotrongeluid. Ondertussen werkt drummer Marco zich een slag in de rondte achter zijn drumkit om de andere muzikanten op te zwepen.

Al dit muzikale geweld wordt op het podium ondersteund door videobeelden die het verhaal van de nummers ondersteunen. Zo komt de ene na de andere knaller van het album Bionic Swarm voorbij. De nummers van de nieuwe EP komen natuurlijk ook langs en kunnen zich prima meten met die van het debuutalbum.

Na een uur is de koek op en verlaat de band onder een luid en welverdiend applaus het podium. Cryptosis laat zowel op plaat als live horen één van de beste thrashmetalbands van de Benelux te zijn. Volgend jaar gaat de band op tour met Cynic en Obscura en doet daarbij op tien maart Dynamo in Eindhoven aan. Gaat dat zien!

2 december 2023, Metropool, Hengelo

Frido Stolte (The View Photography)