Concertverslag Malleus Maleficarum

[b]Malleus Maleficarum[/b] 15 februari 2003- geen support

Soms geraakt een mens op een ijskoude zaterdagavond wel eens in de Vlaamse Ardennen verzeild, en heel soms, als je gelukt hebt, blijkt daar ook nog wel toevallig ergens eens een bandje op het programma te staan. Dit was het geval op zaterdag 15 februari, in het jeugdhuis tStadt te Oudenaarde, en het bandje heette Malleus Maleficarum. Ik had er nog nooit eerder van gehoord, en stond dus vanzelfsprekend nogal sceptisch tegenover hun verschijnen die avond.

Dat bleek helemaal niet nodig te zijn, na twee nummers was duidelijk dat dit degelijk onderlegde goeie ouwe gothic rock was, iets waar ik in vroegere jaren wel vaker naar luisterde. Het geheel had veel weg van The Sisters of Mercy, maar bleek gelukkig geen armzalige ripoff te zijn, Malleus Maleficarum wist wel degelijk een eigen geluid met een bijzondere atmosfeer te creëren, die van het begin tot einde bleef boeien.

Malleus Maleficarum, de naam betekent volgens hun webstek trouwens “Witchhammer”, staat met slechts drie man sterk op het podium, iets wat volgens mij toch wel een beetje jammer is, buiten de huidige zanger, gitarist en bassist, had ik er liever nog een drummer en tweede gitarist of keyboardspeler bij gezien. Maar niet geklaagd, dit was overtuigend genoeg, en mag zeker een aanrader genoemd worden voor de liefhebbers van het genre.

Het vreemde is echter, ze speelden ocharme voor nog geen dertig man, lag dit nu aan de publiciteit die het jeugdhuis waar het allemaal plaatsvond had nagelaten te maken, of bestond Malleus Maleficarum nog niet lang, geen idee. Wat opzoekwerk leerde dat deze band wel al degelijk een aantal jaren z’n weg zoekt in het gothic/electro wereldje, en zelfs al n CD uitheeft, Chains of Time getiteld.

Mp3’s zijn te vinden op website http://users.pandora.be/malleus-maleficarum – de opnamekwaliteit is echter niet echt om over naar huis te schrijven.

De setlist zag er als volgt uit:
1. Wintertime