Clutch blijkt groeimiddel voor baard- en borsthaar na optreden in Melkweg

Bovenstaande titel is natuurlijk flauwekul: het is een algemeen feit dat de haarzakjes op je kin al beginnen te tintelen op het moment dat er überhaupt een show van Clutch wordt aangekondigd. Je kunt je dus ook wel voorstellen wat voor een bizarre autorit ik naar de Melkweg in Amsterdam had. Niet alleen moest ik  The Picturebooks missen door de extreme drukte in de avondspits, maar ik moest op den duur ook mijn baard door het raam naar buiten hangen om iets te kunnen zien. “Waarom luister je dan nog naar die band, als het al dat haar met zich meebrengt?”, hoor ik u al denken. Een terechte vraag, maar ik hoop dat het onderstaande verslag die vraag voor u gaat beantwoorden.

Als ik The Max van de Melkweg binnenloop, is de Franse band The Inspector Cluzo bezig aan een energieke set. Het duo ramt er stevig op los en zoekt regelmatig de interactie met het publiek, waardoor het onthaal enthousiast is. Bij mij slaat de stomende rock echter niet aan, maar dat zal ook te maken hebben met het baardhaar dat inmiddels achter me aan sleept. Er is dan ook maar één manier om de situatie er iets beter op te maken: Clutch, dat vol gas een selectie van het beste uit zijn discografie de zaal in slingert.

En dat is ook precies wat we krijgen van de band. In het kielzog van de release van Book of Bad Decisions, het nieuwste album, heeft de band een Europese tour ingepland. Amsterdam is de eerste datum en afgaande op de setlist van de avond, belooft het weer een fantastische tour te worden (ondanks het feit dat Clutch de setlist voor een show enkele momenten van tevoren op willekeurige wijze opstelt). Na de gebruikelijke introductie door middel van We Need Some Money van Chuck Brown (je hoeft duidelijk niet geboren te worden met swagger, je kunt het ook leren), trapt de band een set af vol nummers van de nieuwe plaat. Het nieuwere werk blijkt live ook zeker zijn mannetje te staan, waarbij nummers als Spirit of ’76 en In Walks Barbarella de zaal toch zeker in beweging krijgen.

Ook het oudere werk wordt zeker niet vergeten. Albums als Clutch en Blast Tyrant worden breed uiteen gezet tijdens de show, en terecht. De klassiekers (zoals ook meneer Fallon de betreffende nummers gekscherend noemt) komen dan ook grotendeels van deze albums. Het is echter typisch voor een optreden van Clutch dat nagenoeg ieder nummer (ook het nieuwe werk) woord voor woord wordt meegebruld door het publiek. De trouwe schare fans die is opgebouwd door de band lijkt zich met ieder optreden uit te breiden en draagt ook duidelijk bij aan het succes van de band. Met deze steeds groter wordende schare fans is het dan ook een zo goed als zekere zaak dat Clutch op termijn tot de groten der aarde gaat behoren. Een positie die meer dan verdiend is na bijna dertig van constante kwaliteit.

Een avond vol grooves en dikke riffs eindigt met twee klappers uit het arsenaal van de band: Electric Worry en X-Ray Visions. Clutch heeft een publiek van baarden voorzien en tegelijk zijn imago en positie op deze aardkloot bevestigd. De beste rock ‘n rollband van de afgelopen dertig jaar, waarbij wij, als publiek, op traditionele wijze zijn voorzien van een klasse show. Gaat allen naar Book of Bad Decisions luisteren, want die grandioze plaat zal hoog eindigen op een aantal jaarlijsten (net als mijn verlangen naar een grotere baard op mijn verlanglijstje eindigt). Oh, en dikke pluspunten voor het geluid in de Melkweg! Dat heb ik weleens anders meegemaakt.

1. Vision Quest
  2. Crucial Velocity
  3. Spirit of ’76